AIK har det starkaste varumärket

AIK tronar i topp.
AIK tronar i topp.
Djurgårdens IF skuggar AIK på listan.
Djurgårdens IF skuggar AIK på listan.
Kennedy Bakircioglu och hans Hammarby IF parkerar på femte plats.
Kennedy Bakircioglu och hans Hammarby IF parkerar på femte plats.
Tidningen Sport & Affärers undersökning visar att AIK har det starkaste varumärket av Sveriges alla idrottsklubbar.
Djurgårdens IF klättrar på listan och är delad två med Malmö FF. Hammarby IF är femma.

Tidningen Sport & Affärer har genom undersökningsföretaget Demoskop frågat svenska folket vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket. Att tre ska uppges beror på att man inte bara ska nämna sin favoritklubb.

AIK toppar listan. Klubbens vd Mikael Ahlerup säger bland annat följande till Sport & Affärer:

”Det är mycket glädjande att vi befäster positionen som den svenska idrottsklubb som har det starkaste varumärket och att vi ökar gentemot fjolåret känns extra bra med tanke på det arbete vi gjort under 2016”.

Djurgårdens IF avancerar på listan och är nu delad tvåa med Malmö FF. Varumärkeschefen (samtliga sektioner) Jan-Olov Erickson är nöjd:

”Att vi avancerar till andra plats är mycket glädjande. Ett starkt varumärke gör att föreningen uppfattas som en seriös och stabil partner att vilja samarbeta med vilket är viktigt i sponsorförhandlingar, rekrytering av nya spelare och supportrar”.

Hammarby IF är femma på listan och har förutom AIK, Malmö och Djurgården även IFK Göteborg före sig.