ANNONS

Robert i Edsviken leder ett av Sveriges bästa roadracingteam

superbike Suzuki Sweden
Robert Reijers körde en säsong i Superbike, 48 år gammal, innan han i stället tog rollen som teamledare.
Motorsport får sällan någon större uppmärksamhet i Stockholm.
Kanske är det därför som få känner till att Suzukis officiella roadracingteam i Sverige, ett av de största och snabbaste i landet, drivs av 50-årige Robert Reijers med Edsviken som bas.
ANNONS

– Vi kämpar i Sverige, det är en så liten sport här. Men vi är väl omkring 1 000 som håller på. Alltifrån folk som bara tar sin motorcykel till en bana för att få köra utan bilister, djur, poliser och grus i kurvorna till den andra ytterligheten där förarna tävlar och tränar superseriöst med gym och kondition, utöver körningen förstås, säger Robert Reijers.

Theo Borglund, Suzuki, superbike

Suzuki Swedens Theo Borglund i täten i ett av årets race. Foto: Anders Sätterman

Själv började han köra med ”vanlig” motorcykel på bana för cirka tio år sedan.

– Jag hade kört mycket motocross som ung. Vid 40 tog jag upp mc-intresset igen och skaffade en vanlig motorcykel. Först körde jag på vägar, men så testade jag på bana och upptäckte att wow, det var roligt! Och jag märkte att jag var väldigt snabb, jämfört med kompisar som också testade.

”Det mentala emot mig”

Inspirerad köpte Robert en motorcykel som var byggd för att tävla, tog licens, och började köra i division 3. Det gick så bra att han avancerade till division 2 och snart vidare till högsta nivån Superbike.

Robert Reijers, Sollentuna Suzuki Sweden

Robert Reijers debuterade i den tyngsta roadracingklassen 48 år gammal. Foto: Suzuki Sweden

– Den kallas kungaklassen, men där körde jag bara ett år. Jag var dubbelt så gammal som de andra med mina 48 år och hade det mentala emot mig. Jag kunde tänka på att jag skulle behöva måla om staketet hemma och annat sådant, medan de andra förarna enbart hade fokus på att vinna. Där räckte jag inte riktigt till, säger Robert.

ANNONS

Startade eget team

Men Robert lämnade inte roadracingen utan valde att i stället byta roll och bli teamledare.

– Jag såg hur sporten behövde utvecklas och startade Suzuki Sweden och med ganska små medel – att ha allt snyggt och enhetligt, ordning och reda och så – kunde vi utmärka oss, säger Robert.

Nytta av sin bakgrund

Till vardags är Robert vd på teknikföretaget Ensto Sweden AB och han har en bakgrund inom sälj och marknad, vilket han har kunnat ”lyfta in i sporten” och ha nytta av som teamchef.

Förutsättningarna i Superbike, den största och tyngsta roadracingklassen, är extrema så teamets två förare Theo Borglund och Timmy Persson behöver och får rejäl uppbackning.

Mentor åt förarna

I teamet ingår, utöver Theo och Timmy, fyra mekaniker, en däckansvarig, två kockar, och så Robert själv som är ett slags mentor till förarna och även marknadsansvarig bland mycket annat.

Suzuki Sweden

Teamet är inte bara de två förarna utan ett helt gäng. Foto: Suzuki Sweden

– Jag pratar med dem när de är arga, ledsna eller besvikna. Jag ser till att allt funkar. Och jag tar emot sponsorer och tar hand om dem så att killarna kan som ska köra i 300 kilometer i timmen kan fokusera på enbart körningen.

Avslutning i Anderstorp

Säsongen består av tio deltävlingar och de två sista kördes nu, lördag och söndag, på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Målet var att avsluta med minst en men helst två pallplatser, men det lyckades inte riktigt, berättar Robert.

Theo Borglund, Suzuki, superbike

Theo Borglund med nummer 48 har nått flera pallplatser i år, och hoppas ta ytterligare en i Anderstorp i dag. Foto: Fredrik Eklöf

– Theo kom femma på lördagen, i hällregn, och sexa på söndagen. Det är okej, även om vi har högre förhoppningar, säger han.

Theo totalfyra

Totalt slutade Theo Borglund på fjärde plats i SM-serien, medan det gick lite tyngre för Timmy Persson.

– Timmy har kört med nya däck och har haft en del motgångar under säsongen. Theo har däremot varit på pallen flera gånger och även vunnit, men han har också gått omkull ett par gånger, säger Robert.

Så vad är målet för nästa säsong?

– Det är att vi ska vinna SM-serien. Vi har stått på pallen i år när det har fungerat. Nu gäller det att bli lite skickligare, men också att ha lite mer tur, lite stolpe in. Närmast ska motorcyklarna plockas isär, smörjas och renoveras. Det blir många timmar i garaget. Sedan ska jag jobba med sammansättningen i teamet och jaga sponsorer.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.