Min lokala hjälte

Expertens tips på snölös träning inför Vasan

Fredrik Erixon är tränar skidåkare.
Fredrik Erixon är tränar skidåkare.
Det går att komma riktigt väl förberedd till Vasa­loppet utan snö.

– Bortsett från konditionsträning så finns det tre sätt att förbereda din kropp för Vasaloppet. Det första är att använda stakmaskin. Den finns på alla gym året om. Den är extremt bra träning för Vasaloppet, den aktiverar hela kroppen inklusive de rätta muskelgrupperna, säger den 48-årige Djursholmsbon Fredrik Erixon.

Det är lagom att börja med stakmaskinen i september och sedan köra åtminstone en gång i veckan, tycker han.

Det andra sättet att förbereda sig på är rullskidor.

– Det är inte lika enkelt som stakmaskinen, men det är å andra sidan ännu närmare verklighetens skidåkning. Rullskidor funkar när det inte är snö, slask eller grus på marken – alltså under 75 procent av året ungefär.

Tiden på skidor i januari och februari är mycket viktig.

Fredrik Erixon, personlig skidtränare

Punkt nummer tre är att åka skidor på riktigt, på snö. En normal vinter går det att åka i tre månader i Stockholm, december–februari.

– Det gäller bara att inte få panik när det inte kommer någon snö i december. Många stockholmare ger upp då, men det behövs inte. Det går bra att börja i januari men tänk på att åka mycket skidor då. Tiden på skidor i januari och februari är mycket viktig. Försök lägga ett par semester ­eller komp­dagar för att kunna åka ­extra när det finns snö här.

Åk andra lopp inför Vasan

Utöver de tre tränings­tipsen tycker Fredrik Erixon att man bör testa en eller ett par tävlingar innan själva Vasaloppet.

– Åk gärna något seedningslopp för att se till att du har koll på grejerna och se hur kroppen reagerar när du kör säg 4 mil med en massa ­andra människor omkring dig.

Fredrik Erixon har själv åkt Vasaloppet 14 gånger, som bäst på 4,44 och plats 585. Sedan flera år tränar han vd:ar och toppchefer som ­siktar på topp 1 000 i Vasaloppet, i CCC 1 000, vid sidan av sitt jobb på reklambyrå.

– Att åka skidor är svårt, det är en komplex sport. En vältränad 25-åring kan bli omåkt i spåret av en 80-åring som glider förbi med rätt ­skidor, rätt valla och rätt teknik. Det är det som gör skidåkning till en så härlig sport, säger han.

Fakta

Tre experttips från Fredrik Erixon

  1. Stakmaskin: En gång i veckan från september.
  2. Rullskidor: Funkar större delen av året.
  3. Åk skidor: På riktig snö.