Tuffa förhållanden när cyklister intog galoppbanan

Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Cykelcross i Täby
Tävlingen på gamla galoppbanan i Täby i söndags var en deltävling i den nationella cupen i cykelcross.
Det blev tuffa förhållanden när MTB Täby Ungdom arrangerade cykelcrosstävlingen CX-galoppen på den gamla galoppbanan, Täby Park, i söndags.
– Yrande snö, vinande vind och temperatur kring nollan, så det var upplagt för speciella tävlingar! säger Oscar Ekman, tävlingsledare i MTB Täby.

Cykelcrossen kan enkelt beskrivas som en landsvägscykel men med mer robusta hjul, växlar och bromsar. Inför tävlingen på Täby Park hade Oskar Ekman därför räknat med att cyklisterna skulle få det tufft då däcken skulle sjunka ner i den gamla galoppsanden. Nu blev det utmanande på ett helt annat sätt.

– Jag hade trott, och kanske hoppats, att det skulle bli en hel del löpning med cykeln på axeln när cyklisterna var inne på sanden. Men sanden blev stenhård så det blev svårt på ett annat sätt. Tekniskt krävande och tufft – det gillar cyklister, säger han.

Banan gick både på galoppbanan och på hundkapplöpningsbanan, plus över gräs, grus, asfalt och trappor. Varvet på Täby Park mätte 2 600 meter. Tävlingen lockade allt från ungdomar till svensk elit.

I damklassen segrade Ida Erngren, Team Creascent DARE. Ida har haft en mycket bra säsong på landsväg, med bland annat totalseger i Stockholm 4-dagars, och avslutar nu året med cykelcross. Siktet är inställt på SM nästa helg i Eksjö där hon utmanar bland andra medaljörerna från Rio Emma Johansson (OS-silver i landsväg) och Jenny Rissveds (OS-guld i MTB).

Herrarnas lopp vanns av Martin Eriksson, Cykloteket Racing Team, dryga minuten före Jonathan Östlund från Tullinge. Martin Eriksson är en av favoriterna i nästa helgs SM. Han utmanas där främst av Henrik Jansson, David Eriksson och Europamästaren i MTB i våras, Emil Linde.

MTB Täby hade många ungdomar på plats och i pojkar 13–14 tog Joel Warrén sin sjätte raka seger i den nationella CX Cupen. Kajsa Eneroth segrade i flickor 15–16 och Iza Härdelin i F13–14. Nästa vecka stundar SM även för ungdomarna.

Cykelcross skapades på 1970-talet för att förlänga landsvägssäsongen, berättar Oskar Ekman.

– Från början körde man med vanliga landsvägshojar ute i kohagar och liknande.

I Sverige har grenen funnits i cirka tio år, men den blir allt mer populär.

– Det är en underhållande tävlingsform då man kan arrangera stora tävlingar på liten yta. Publiken kommer nära cyklisterna och har ofta möjlighet att följa de tävlande utmed stora delar av banan. Tävlingarna som hålls i Europa lockar stora åskådarskaror. Det är inte ovanligt med mer än 50 000 åskådare på tävlingarna. Det är lika mycket tävling som folkfest, säger Oskar Ekman.

110 deltagare var anmälda till tävlingen i Täby i söndags. Nästan lika många kom till start.

– Det blev inte så många efteranmälningar med det här vädret, säger Oskar Ekman och skrattar.

 

Fakta

Hinder tvingar cyklisterna att bära sin cykel

Man tävlar vanligen på en varvbana där varvtiden är omkring fem till tio minuter och den totala tävlingstiden ligger mellan 30–60 minuter beroende på klass.

Banan skall innehålla variationer mellan till exempel stig, sand, väg, park eller äng för att ge cyklisterna variation i tempo. Hinder är ofta inlagda i banan för att skapa situationer där cykeln måste bäras. Skickliga cyklister kan ibland forcera de vanligt förekommande plankhindren genom att hoppa över dessa i farten. Så mycket som en tredjedel av banan kan vara så svår att cykeln måste bäras. Oftare är dock hindren två–fyra till antalet varje varv.

Allt detta tillsammans med den i cykelsammanhang relativt korta tävlingstiden medför hög intensitet för de tävlande där stor syreupptagningsförmåga samt manöverskicklighet är två betydelsefulla parametrar.

Speciella moment för cykelcross är just av- och påstigningar i fart, lyft- och bärmoment, kurvtagning samt cykling i sand.

Det är ganska få cyklister i Sverige som är specialiserade på cykelcross och de flesta som tävlar är antingen landsvägs- eller MTB-cyklister i grunden.

Tävlingsformen lämpar sig väl för ungdomar då tävlingsytan är begränsad men intensiteten hög. Korta intensiva tävlingar.