Gym – inte bara för ungdomar

Jari Ketola är personlig tränare åt många äldre, bland annat Art Kosol.
Jari Ketola är personlig tränare åt många äldre, bland annat Art Kosol.
"Se till att du återhämtar dig mellan övningarna" säger Jari Ketola.
"Se till att du återhämtar dig mellan övningarna" säger Jari Ketola.
Allt fler unga flockas till gymmen i Stockholm – men träning är inte bara bra för yngre. Art Kosol, 85, började med kulstötning på äldre dar efter uppmuntran från hennes personliga tränare Jari Ketola. Här tipsar hon om några bra övningar att göra på gymmet.

Det var Art Kosols tränare Jari Ketola som först fick henne att börja med kulstötning, och sedan diskus. Han jobbar både som tränare och med att utbilda andra tränare, och har många kunder som är äldre. Han har några tips till den som vill börja träna sent i livet.

Vad är särskilt viktigt att tänka på när man är äldre och tränar?

– Det jätteviktigt med kontinuitet och rutiner, kroppen behöver cirkulation och belastning. Målet med träningen är att man ska bli så lite sämre som möjligt, och jobba emot sin ålder. Då måste man jobba med muskelmassa, rörlighet, koordination och balansträning.

– Det är också viktigt att jobba med explosivitet, att skapa reaktioner och reflexer. Många äldre ramlar och slår sig, och då hjälper inte tai chi, då behövs reflexer. Det var därför jag tog med Art för att stöta kula – där får man jobba med explosivitet.

Finns det några särskilda risker för äldre som tränar?

– Alltså allt är riskfyllt. Men det gäller att man anpassar träningen till den nivån man är på, efter sin ålder. Det man vill undvika är för mycket komprimerande belastningar – få istället hela kroppen att fungera. Lyft inte vikter med en skivstång som sätter all belastning på ett ställe, utan då är det bättre att ha en viktväst, så att belastningen blir jämn över hela kroppen.

– Se till att du återhämtar dig mellan övningarna så att du återfår full koordination och kontroll, och inte bli för trött. Var varse om kroppen, om hjärtat, yrsel, vad det nu kan vara. Överbelasta inte dig själv.