Lotta slåss mot stress – i alla väder

Crossnature
Armhävningar mot bänkarna vid grillplatsen intill vattnet i Stocksund.
Lotta Christensson
Lotta Christensson efter ett tidigt morgonpass i Stocksund.
Crossnature
Lotta Christensson började med sina träningspass i januari. "Att träna ute och få frisk luft är underbart. Jag blev själv helt salig!" säger hon.
Crossnature
Oftast är det mest kvinnor som dyker upp på Lotta Christenssons pass, men män är mer än välkomna. "Det har varit några killar med ibland, men vi vill ha fler. Det blir en annan dynamik i gruppen om killar är med också", säger hon.
Firstbeat
Hjärtmätaren heter Firstbeat och ska sitta fäst vid hjärtat hela tiden i tre dygn, utom när man duschar eller badar.
Två små barn, mycket jobb, stress. För ett par år sedan var Lotta Christensson från Stocksund på väg att gå in i väggen. Då bytte hon bana, och livsstil. I dag hjälper hon andra Danderydsbor att hantera stress, hitta återhämtning och nå balans.

Tidig torsdag morgon och solen har ännu inte gått upp i Stocksund när en grupp kvinnor samlas vid parkeringen i korsningen Lagman Linds väg/Långängsvägen. Det är dags för 45 minuters crossnature – funktionell träning med styrke- och konditionsövningar – i det fria.

– Jag vill få fler Danderydsbor att röra på sig och det här är en chans att göra det på hemmaplan. Jag tränade själv på gym förut, men det kunde bli ännu ett stressmoment att hinna boka pass. Att träna utomhus är underbart. Hur ofta gör du situps och ser stjärnorna på himlen? säger Lotta Christensson.

Hon drog igång sina crossnaturepass i januari och kör tre gånger i veckan – i alla väder.

– Ja, och året om. På vintern får man ha pannlampa. När det är kallt och regnigt är alla nästan ännu gladare efteråt. ”Oj, att vi gjorde det!” känner alla.

Passet börjar med en kort lugn joggingtur, ett par kilometer, som uppvärmning. Därefter varvar Lotta styrkeövningar med olika slags pulshöjare.

– Jag kör olika pass varje gång, men alla kan alltid vara med. Det är individbaserat, man kan själv anpassa varje övning, säger hon.

Träningen är bara en del i Lottas verksamhet, hennes kamp mot stressen som är ständigt närvarande i mångas vardag.

Hon erbjuder även en stress- och sömnanalys som ger en medvetenhet om vad som faktiskt skapar stress för var och en. En liten hjärtmätare mäter pulsvariabikiteten under tre dygn – helst två arbetsdagar och en ledig dag – och samtidigt för man detaljerad dagbok.

– Resultatet är ofta helt annorlunda än vad folk tror. Många får en aha-upplevelse. Till exempel är många mer stressade när de är lediga än på vardagarna. På helgen ska man hinna vara med barnen, städa, träna, kanske gå på fest på kvällen.

Mätaren visar pulsvariabiliteten och man ser på så sätt exakt när – och med hjälp av dagboken vad – som ger stresstoppar under de tre dagarna.

– För någon kan det vara lednigsgruppsmötet klockan 10. För någon annan kan det vara när man hämtar barnen och samtidigt tänker på jobbet och på vad man ska laga till middag. Vi kommer snabbare till kärnan av det som ger stressreakttioner och tar energi, säger Lotta.

Hon betonar att stress i sig inte är farlig – så länge vi återhämtar oss tillräckligt och återfår energi. Träning kan vara ett sätt att fylla på med energi, men det måste vara balans, förklarar Lotta.

– Många tänker ”jag är så duktig, jag boxas tre gånger i veckan” men har man fullt upp hela tiden kanske det är minst lika viktigt att försöka hitta tid att återhämta sig. Det är viktigt att röra på sig men kanske ska man byta ut ett pass mot något lugnare, yoga eller bara en promenad till exempel.

När Lotta har gått igenom stress- och sömnanalysen tar hon och klienten fram en handlingsplan så att klienten kan nå uppsatta mål.

– Det handlar om hur vi kan ändra mönster och vanor. Arbetar vi inte med oss själva är risken stor att vi glömt bort allt efter en vecka.

Fakta

Träning tre gånger i veckan

Lotta Christensson kör funktionell träning utomhus tre gånger i veckan i Danderyd.

Måndagar klockan 10 Samling på parkeringen Lagman Linds väg/Långängsvägen. 60 minuter kom igång-träning för föräldralediga – kom med eller utan barnvagn.

Måndagar klockan 19. Samling på parkeringen vid Stocksunds IP. 60 minuter crossnature. Krav att kunna springa 2 kilometer.

Torsdagar klockan 6.15. Samling på parkeringen Lagman Linds väg/Långängsvägen. 45 minuter crossnature, lite lugnare tempo än måndagskvällarna.

Ta med sittunderlag/liggunderlag, vatten och gärna en frukt. Träningen körs året om, i alla väder. På www.superlife.se finns mer information om priser och anmälan, och om stress- och sömnalalysen.