Min lokala hjälte

Tommy tipsar – övningar att göra på egen hand

Träning vid Ursviks motionsgård i Sundbyberg
Tommy Lacandler är pensionär, men en vältränad sådan.
Sundbybergsbon Tommy Lacandler är tidigare officer i Försvarsmakten. I dag leder han en grupp i Militär träning i Ursvik. Här tipsar han om tre övningar du kan göra på egen hand.

1 – Utfall

”En bra övning för att träna baksida lår. Löpare får mycket träning av framsida lår, så utfall är ett bra komplement.”

Träning vid Ursviks motionsgård i Sundbyberg

Utfalll med händerna upp i luften, som att du säger ”stopp”.

2 – Sidoplanka

”Väldigt bra styrkeövning för bålen. Många har ont i ryggen och ofta sitter problemet i för svag bål, det är den som håller uppe hela kroppen.”

Träning vid Ursviks motionsgård i Sundbyberg

Ont i ryggen? Då kan det hjälpa att stärka bålen, exempelvis med sidoplanka.

3 – Sparka i fot

”En bra rörelse för att få igång kroppen och få upp smidigheten. Man blir stel med åren, men vi sitter så mycket stilla i dag att även många 25-åringar är stela och skulle må bra av att få bättre rörlighet.”

Träning vid Ursviks motionsgård i Sundbyberg

Sparka varannan gång med höger fot i vänster hand och varannan gång med vänster fot i höger hand, ett bra övning för att förbättra din smidighet.