Tripp, trapp, träning – som är gratis för alla

Att träna utomhus och använda sig av det som fanns i naturen började Sofia Sjöström med redan under uppväxten i Hedemora, och hon har tagit det tänket med sig till Stockholm.
Att träna utomhus och använda sig av det som fanns i naturen började Sofia Sjöström med redan under uppväxten i Hedemora, och hon har tagit det tänket med sig till Stockholm.
1 Konditionsträning – här i form av sprinthopp. ”Det är funktionell träning, hela kroppen är involverad”.
1 Konditionsträning – här i form av sprinthopp. ”Det är funktionell träning, hela kroppen är involverad”.
2 Balansträning. ”Det gäller att försöka vara helt rak, i höften och i hela kroppen”.
2 Balansträning. ”Det gäller att försöka vara helt rak, i höften och i hela kroppen”.
3 Styrketräning – plankan med fötterna på en högre nivå gör att belastningen ökar.
3 Styrketräning – plankan med fötterna på en högre nivå gör att belastningen ökar.
”Man tager vad man haver”, sa Cajsa Warg i köket. Tränings- och hälsoprofilen Sofia ”PT-Fia” Sjöström kör med samma filosofi – fast när hon tränar. I höst kommer hon med boken ”Trappträning”, fylld av effektiva pass för hela kroppen att köra i trappa eller backe.

Vitabergsparken, Söder

– Jag är gammal längdskidåkare och har alltid tränat utomhus. När vi körde barmarksträning tog vi det som fanns till hands, så det har hängt med mig ända sedan jag var barn. Nu bor jag i Hammarby sjöstad och där är det fullt av trappor, och nära till Hammarbybacken dessutom, säger Sofia Sjöström.

Men nu ses vi i Vitabergsparken, i amfiteatern där Sofia visar några av övningarna som finns med i hennes kommande bok.

– Att göra plankan så här, med fötterna på en högre nivå, gör det tyngre. Även om den här trappan inte är så brant, så gör den ökade belastningen att det blir lättare att känna om man står rätt eller fel, säger hon.

Det är bara en av många fördelar med trappträning, tycker Sofia. Den kanske allra största är att det är lättillgängligt – och gratis.

– I dag är det mycket med träning som handlar om dyra kort, dyra kläder och status. Men alla har möjlighet att träna i trappor.

Att träningen sker utomhus ser Sofia också som en fördel.

– Ja, att vara utomhus mår man bra av, det vet vi. Dessutom är det lite kul att träna i en trappa där folk kanske går förbi och kollar. Man får känna sig lite modig.

En annan positiv sak är att det är nyttigt för oss moderna människor att röra oss i olika nivåer.

– Vi har asfalterade vägar, smidiga planlösningar och massor av bekvämligheter så vi utsätts sällan för nivåskillnader. Tränar vi i trappa så tvingas vi möta utmaningar som att lyfta ordentligt på fötterna, prova nya vinklar och hantera att tyngdpunkten flyttas, säger Sofia.

Vissa av övningarna i boken kan se avancerade ut, men man behöver inte vara jättevältränad för att börja träna i trappor. Det vet Sofia av egen erfarenhet. För fyra år sedan blev hon sjuk i en utmattningsdepression.

– Jag var i mitt livs form då, men tappade allt. Kroppen liksom bara la av. Det har tagit fyra år att bygga upp igen, och fysiskt är jag faktiskt inte helt tillbaka ännu. Men då, när jag var som svagast, var det jättebra att börja i en trappa. Först kunde jag bara ta några steg innan jag blev helt andfådd. Nästa gång några till. Det var lätt att känna att jag blev lite starkare för varje gång.

I boken Trappträning har Sofia med mängder av olika övningar, uppdelade på tre huvudkategorier – styrka, balans och kondition. Hon rekommenderar att den som är ovan vid att träna börjar på en lagom nivå.

– När man ska komma igång är det viktigt att inte gå ut stenhårt, kanske till och med hålla igen lite. Annars är det risk att man känner ”aldrig mer”. Helst ska man längta till nästa pass, säger Sofia.

Fakta

Gifter sig i augusti

Namn: Sofia Sjöström.

Känd som: ”PT-Fia”.

Ålder: 28 år.

Bor: Hammarby sjöstad.

Familj: Sambo, gifter sig i augusti.

Yrke: Hälsoprofil, författare, föreläsare, bloggare.

Aktuell: Har precis skrivit klart sin andra bok, ”Trappträning”, som ges ut i mitten av augusti.