Högsäsong för gokarten – men för sista gången

Järfälla MK, gokartbanan
Under sommaren har hyrkarten öppet fem dagar i veckan.
Det ser ut att bli den sista sommaren – men just nu är det högsäsong och full rulle på gokartbanan i Järfälla.
– Uppsägningshotet har hängt över oss i två år, men vi måste ändå gasa på med den verksamhet vi har, säger Stefan Carlqvist som driver hyrkarten på banan.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare berättat om flera turer kring gokartbanan i Järfälla som började med att Järfälla Motorklubb och hyrkarten sades upp av markägaren Sollentuna häradsallmänning.

Först skulle de tvingas flytta den sista december 2017, men en medling i arrendenämnden slutade med att vräkningen sköts upp ett år.

Ingen ny plats hittad

Järfälla kommun har lovat att försöka hjälpa motorklubben att hitta mark till en ny bana, men det har inte alls lyckats hittills.

– Nej, tyvärr, jag har inget nytt att berätta, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S).

Gokartbanan, Järfälla MK

Järfälla motorbana är i dag den enda asfalterade kartingbanan i hela Storstockholm.

Det innebär att årets sommar med stor sannolikhet blir den sista med gokart på banan alldeles norr om Rotebroleden.

Järfälla MK har inte gett upp helt

Järfälla MK dock på väg att lämna in en stämningsansökan i tingsrätten mot häradsallmänningen.

– De blir nog av med oss om det är det de vill, men då får de betala ett antal miljoner. Vi har även en jurist som jobbar med om det går att hitta skäl till att uppsägningen inte är giltig, säger Mikael Koffman, ordförande i Järfälla MK.

”Många tror att vi redan har lagt ner”

För klubben har de senaste årens ovisshet varit jobbig. Det har den även varit för Stefan Carlqvist och hans kolleger som driver hyrkarten.

– Det är våra jobb – vi är tre personer som gör det här på heltid. Bara hotet om uppsägning gör det kämpigt för oss. Många tror att vi redan har lagt ner. Varannan kund som kommer hit säger att de har trott att vi hade stängt, innan de upptäckte att vi faktiskt finns kvar, säger Stefan Carlqvist.

Hyrkartingen startade sin verksamhet för fem år sedan.

Hyrkarten öppnade för fem år sedan och satsade från början på att inte ha bara vanliga hyrkart utan även hyra ut tävlingskart.

Unik uthyrning

– Det här enda banan i Sverige där du kan hyra tävlingskart. På så sätt kan folk prova på det och få känna på gokart på riktigt. Annars måste man köpa en bil och ta licens. Vi som driver hyrkarten har ett engagemang i gokartsporten, säger Stefan Carlqvist.

Skillnaden mellan en hyrkart och en tävlingskart är markant, förklarar han.

”Det handlar bara om pengar”

– Tävlingskarten har fyra gånger mer effekt och halva vikten så den är mycket snabbare. En hyrkart är en stridsvagn med motor, den är gjord för att inte gå sönder. Tävlingskarten har så mycket effekt så du knappt vågar gasa.

Enligt Sollentuna häradsallmänning har Järfälla MK:s arrende sagts upp för att häradsallmänningen ser möjlighet att tjäna mer pengar på marken.

– Bedrövligt. Det handlar bara om pengar. Ungdomar och deras fritidssysselsättning är alltså mindre viktig, säger Stefan Carlqvist.

Nu under högsäsong – juni, juli och augusti – har hyrkarten öppet fem dagar i veckan.