Unga förare kämpar för gokartbanan vid Stäket

20 unga förare från Järfälla MK, i overall och med hjälm, dök upp på KF i Sollentuna.
20 unga förare från Järfälla MK, i overall och med hjälm, dök upp på KF i Sollentuna.
Sollentuna är liksom Järfälla redo att vara med och betala för att gokartbanan vid Stäket blir kvar som en regional anläggning.
Det står klart efter kommunfullmäktige på torsdagen, där ett 20-tal barn från Järfälla MK manifesterade på plats.

– I och med Järfällas nya beslut i måndags finns det en öppning. De har tagit ett initiativ och vill ha dialog. Vi är positiva till en lösning där gokartbanan kan bli kvar som en regional anläggning, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Sollentuna.

Gokartbanan togs upp i KF då Ann Furugård (tidigare Sollentunapartiet, men har bytt till Medborgerlig samling) ställt en enkel fråga om Sollentuna kommer att göra allt för att ändra besluteta att gokartbanan ska tvingas bort. Svaret från Magnus Ramstrand blev ”ja” och frågan fick inleda sammanträdet så att barnen från Järfälla MK slapp sitta med i flera timmar.. Foto: Anna Z Ek

Det var på kommunstyrelsens möte i måndags som den styrande koalitionen i Järfälla (S, MP och C) svängde och öppnade för försöka behålla gokartbanan.

”Regionala frågor”

Detta sedan det blivit uppenbart att markägaren Sollentuna häradsallmänning planerade att hyra ut marken till lastbilsparkering eller något liknande – inte att återställa området till naturmark som majoriteten i Järfälla hade tänkt sig.

Vändning i KS – ny öppning för gokartbanan

– Vi tänker inte vara ensamma om att betala, men vi är beredda att vara med och delfinansiera. Det gäller både gokartbanan och den gröna kilens förstärkning – båda är regionala frågor och båda kräver att flera kommuner är med, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Sju kommuner i möte

I onsdags höll Stockholmsidrotten ett möte för att prata om hur gokartbanan skulle kunna bli en regional anläggning där flera kommuner hjälps åt. Nio kommuner som alla har medlemmar i Järfälla MK var inbjudna, och sju av dem dök upp.

– Det var ett positivt möte, men de flesta som var med hade inte mandat att lova någonting, säger Cinnika Beiming, Stockholmsidrottens ordförande.

Unga förare från Järfälla MK sitter och lyssnar under kommunfullmäktige i Sollentuna. Foto: Anna Z Ek

Utöver Järfälla och Sollentuna är det endast en kommun, Upplands-Bro, som redan nu har sagt definitivt ja till att gå in och betala för en regional lösning. Ett nytt möte med Stockholmsidrotten ska hållas på måndag.

Viktigt möte på måndag

Samma dag är det styrelsemöte i Sollentuna häradsallmänning där de tre kommunerna Sollentuna, Stockholm och Järfälla är största ägare och sitter på tre av fyra styrelseplatser.

Ska gokartbanan ha en chans att få vara kvar öster om Stäket gäller det förstås att häradsallmänningen inte skriver avtal med en ny hyresgäst. och det är bråttom. Järfälla MK:s arrende löper ut den 31 december.

– Vi har kontaktat häradsallmänningen och bett dem att skjuta på beslutet om nytt arrende, säger Claes Thunblad.

”Bromsa upp”

Även Sollentuna har uppmanat sin representant, som är ordförande i häradsallmänningens styrelse, att ”bromsa upp” när det gäller nytt arrende, berättar Magnus Ramstrand.

– Vi vill se om det går att ta fram ett nytt avtal med Järfälla kommun som hyresgäst. Banan ligger i Järfälla så det känns mest rimligt att de tar det ansvaret, precis som vi har gjort med friidrottshallen i Sollentuna som också är en regional anläggning, säger han.

Järfälla är redo

Enligt Claes Thunblad är Järfälla redo att ”ta arrendet” för att bidra till att lösa situationen.

– Ja, men bara om de andra kommunerna är med och finansierar. Helst ska alla nio kommuner som har medlemmar i motorklubben i dag vara med. I andra hand får vi se om vi tre kommuner som är största markägare kan lösa det, säger han.

Vill undvika grävskopor 1 januari

Jonas Lange, styrelsemedlem i Järfälla MK, är ”försiktigt positiv” till signalerna som kommer från de styrande i Järfälla och Sollentuna – och även till att gokartbanan kan bli en regional anläggning.

Jonas Lange, styrelsemedlem i Järfälla MK, var på plats när kommunfullmäktige i Sollentuna tog upp gokartbanan vid Stäket.. Foto: Anna Z Ek

– Absolut, det känns roligt och modernt. Vi kan ha plats för andra sporter också, längdskidåkning på vintern till exempel. Kanske kan klubben inte heta Järfälla MK längre, men det viktiga är att vi får en bra framtid för kartingen som är en utsatt idrottsgren. Och viktigast just nu är att det inte står en massa grävmaskiner och gräver upp banan den 1 januari, säger han.

Sista striden för gokartbanan i Stäket

Fakta

Medlemmar från norrkommunerna

Sollentuna häradsallmänning har sagt upp Järfälla MK, som har bedrivit karting på banan öster om Stäket sedan 1982, från den 1 januari 2018.

Banan är den enda tävlingsbanan i hela Storstockholm och motorklubben har medlemmar från hela länet, främst från norrkommunerna.

Inbjudna till Stockholmsidrottens möte i onsdags var Järfälla, Sollentuna, Stockholm, Upplands-Bro, Vallentuna, Täby, Upplands Väsby, Sundbyberg och Solna.

Markägaren Sollentuna häradsallmänning är en sammanslutning av drygt 40 ägare där de tre kommuner är största ägare med 77 procent tillsammans – Sollentuna (31), Stockholm (26), och Järfälla (20).