Välj ditt område
Thomas Pettersson har varit aktiv i skidklubben sen 80-talet.
Thomas Pettersson har varit aktiv i skidklubben sen 80-talet.
På sommaren ska marken i skidspåren jämnas ut, det bästa är att fylla med flis.
På sommaren ska marken i skidspåren jämnas ut, det bästa är att fylla med flis.
När snön har fallit vintertid brukar Thomas ploga från tio på kvällen till två på natten.
När snön har fallit vintertid brukar Thomas ploga från tio på kvällen till två på natten.
Större ojämnheter och bäckar ska överbryggas med en spång.
Större ojämnheter och bäckar ska överbryggas med en spång.
Det är många grenar som ska avverkas för att ljusa upp kring belysningen i spåret.
Det är många grenar som ska avverkas för att ljusa upp kring belysningen i spåret.
På vintern prepareras skidspåren med en specialbyggd skoter.
På vintern prepareras skidspåren med en specialbyggd skoter.

Han kämpar redan med skidspåren

Sport Än är det långt kvar till skidsäsongen – förhoppningsvis. Men Mitt i följde med Väsby skidklubbs eldsjäl Thomas Pettersson som är i full färd med att förbereda skidspåren för vintersäsongen.

Vintern kan tyckas långt bort men Väsby skidklubb ligger i. Det är mycket jobb som ska hinnas med under sommarmånaderna för att det ska bli fin skidåkning när snön har fallit.

Sly ska slås och trädkronor ska klippas ner. Ojämnheter i marken måste fyllas igen och över bäckar ska skicket på spångar ses över.

Det bästa för att rätta till ojämheter och stenar på marken är flis när det finns att tillgå.

– Man gör så mycket man orkar med. Vi har höga ambitioner att kunna leverera bra motionsspår året om, säger Thomas Pettersson. Han ansvarar för underhållet av vinterspåren för Väsby skidklubb.

Det tar mycket tid, som mest jobbar han runt 70 procent när det finns mycket att göra. Som tur är gick han i pension för några år sen så nu finns det mer tid för skidspåren. Som mest är det tre till fyra veckor under våren.

Men han ligger inte på latsidan vintertid, långt därifrån. När snön har fallit åker han ut för att preparera för bra åkning. Traditionella spår och spår för fristil.

– Jag brukar bege mig ut när alla har åkt färdigt och det är fritt från skidåkare, säger Thomas.

Spåren släcks ner klockan tio på kvällen så därefter åker han ut. Skoterns lykta och en pannlampa lyser upp vägen. Det är ett fysisk krävande arbete och ofta är han inte klar för ens några timmar efter midnatt.

Broar över bäckar måste repareras.

– Jag kanske är hemma runt tre. Men då är det kanonspår dagen därpå.

Varför lägger du ner så mycket tid på spåren?

– Det är rent egenintresse, jag vill ha bra spår. Men sen känner jag att får mycket uppskattning när jag är ute och jobbar och möter folk.

Förra året kom det snö i tre omgångar, vilket innebar att det var tre perioder med underhåll av spåren.

Thomas gick med i skidklubben på 80-talet. Då var de många fler med runt 80 aktiva åkare. Idag är det omkring 30 stycken aktiva medlemmar. Många är med i föreningen för att åka Vasaloppet eftersom man måste vara knuten till en skidklubb för att få delta i tävlingen.

På vintern prepareras spåren med en specialbyggd skoter.

Även om skidåkning är det en stor passion är det inte den sporten som var hans första kärlek. Han tävlade i motorcross och har deltagit som privatperson i ett antal VM-tävlingar. men när han slutade runt 186 började han ägna mer tid åt skidåkningen.

– Pappa var skidåkare så han hade propsat på att vi barn skulle lära oss tidigt. Men jag åker för nöjets skull.

Thomas berättar att det inte är bara är Väsbyborna som uppskattar spåren, de har bra rykte och det händer att dalkarlar och norrlänningar som är i trakten vintertid tar sig dit för att testa.

Grenar ska beskäras för att förbättra belysningen i spåret.

– Många söker sig hit för att vi har hög kvalitet på spåren. Jag är pedant och har en bestämd uppfattning om hur ett bra skidspår ska vara.

 

 

De sköter vinterspåren

Väsby skidklubb sköter om skidspåren på uppdrag åt Upplands Väsby kommun.

En spårgrupp på åtta personer turas om att preparera spåren. Det gäller att kunna hoppa in med kort varsel eftersom det är svårt att förutspå när snön kommer.

Alla spår prepareras med naturlig snö.

För att få bra spår trycker de först ner snön för att få en kompakt botten. Därefter prepareras spår för klassisk åkning och breda spår för fristil.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Kultur

Vårberg får konstverk i världsklass

Morgonkollen

”Tumult” i Solna på tisdagskvällen

Right To Play Tele2 Arena Sommarplugg
Nyheter

Nyanlända har sommarskola – på Tele2 arena

Brott

Inbrottstjuv gripen efter helikopterjakt

Nyheter

Skulle begravas i Rönninge – urnan kom bort

Nyheter

Busschaufför slagen i ansiktet av bilist