Klubben kan läggas ned när som helst

Martin Granqvist under en träning i Botkyrka.
Martin Granqvist under en träning i Botkyrka.
Botkyrka Motorklubb lever under ett ständigt nedläggningshot.

– Kommunen kan avvisa oss när som helst, säger banchefen Leif Mattsson.

Botkyrka MK har anklagats för buller och buskörningar i Lida. I fjol satte klubben upp en bullervall och hjälpte kommunen med att få bukt med buskörningarna genom att köra runt i skogen och informera.

Som tack för hjälpen fick man ett halvt löfte om mer mark att köra på.

Sedan har inget hänt, och nu har klubben dragit sig ur samarbetet.

– Vi sliter redan ideellt med våra ungdomar. Varför ska vi jaga folk i skogen när vi inte får något tillbaka, säger banchefen Leif Mattsson.

Det finns mark som Stockholms stad äger mot Huddinge kommun. Med lite arbete skulle Botkyrka MK få till flera spår där.

– Med en 7 mil lång bana skulle vi kunna locka in många av dem som tjuvkör, säger Leif Mattsson.

Haken är att marken kostar 40 miljoner kronor, en satsning som Botkyrka kommun inte är beredd att göra. Motorklubben har inga pengar.

– Vi vet inte ens om vi får vara kvar. Kommunen kan avvisa oss när som helst. Varför inte besluta att vi får vara kvar? Vi är ändå en av Sveriges största motorklubbar med 800 medlemmar, säger Leif Mattsson.

Varför inte besluta att vi får vara kvar? Vi är ändå en av Sveriges största motorklubbar.

Fakta

Sverige deltar med tre landslag

International Six Days, eller sexdagars, är lag-VM i motorcykelsporten enduro.

Tävlingen har arrangerats årligen sedan 1913, med undantag för världskrigen.

Förarna kör 1 500 kilometer under sex dagar på en terrängbana där enduroprov och crossprov varvas med transportsträckor.

Sverige skickar tre landslag och sex klubblag till årets tävling som inleds i italienska Oblia på måndag.