Konflikt när löpare springer på cykelbanan

Löpare och gångare flyr Norr Mälarstrands isiga gångbana till den nysopade och välsaltade cykelbanan. Bråk och olyckor följer.
– Vi vill inte ha de här konflikterna vi prioriterar extra för att hitta en lösning, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Den 28 november invigde trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ”Stockholms modernaste cykelbana”. Fyra och en halv meter bred, sopad och saltad blank nattsvart asfalt längs Norr Mälarstrand.

”Landets bästa cykelbana”

Cykelvägen har utformats av Krister Isaksson, expert på cykelplanering på Sweco. Han är också mycket nöjd med resultatet.
– Det är Stockholms och förmodligen landets bästa cykelbana. Äntligen är den dimensionerad utifrån de behov som finns i cykeltrafiken. Många cykelbanor är för smala – det är svårt att cykla förbi och till och med svårt att möta en annan cyklist. Något liknande hade varit otänktbart i biltrafiken. Nu ser den ut som en cykelbana bör se ut.

Blankis på gångbanan

Ståldubbarna under skorna river i asfalten när jag joggar över cykelbanans övergångsställe. Men ett par steg senare biter de sig ner i gångbanans blankis och räddar mig från att dratta på rumpan. Klockan är strax efter sju på morgonen, hundägare och morgonjobbare halkar omkring med några sömndruckna gräsänder som åskådare.

Springer på cykelvägen

Maratonlöparen från Sauli Lainio från Stora Essingen är på väg bort mot Stadshuset och väljer cykelbanan i stället.
– Jag springer där det är plogat. Helst springer jag på gångbanorna – det är bättre på alla sätt. När det inte alls är plogat på gångbanorna är det många människor – folk med rollator – som väljer cykelbanorna i stället. Det går inte att göra annat när det är så här halt.
Han berättar att cyklister ofta skriker på honom.
– De kan vara riktigt argsinta.
Vad ska man göra åt problemet?
– De måste ploga och salta gångbanorna också. Gör de bara det så vill ju alla vara på gångbanan. När läget är så här måste alla kunna samsas i trafiken.

Olyckor

Att cyklisters och gångares vägar korsas kan även leda till olyckor. Strax efter klockan åtta på morgonen den 11 januari krockade en manlig cyklist med en kvinnlig gångare på ett övergångsställe på Rålambsvägen 17. Kvinnan blödde från näsan och klagade på smärtor från nacken och huvudet och fördes till sjukhus. Cyklisten fick skador på hakan av hjälmspännet.
Kvinnan var delvis skymd av en container.
– Vi får utreda om någon har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik eller om det är containern som har varit felplacerad och orsakat olyckan, säger Stefan Holmén, polis på Kungsholmen.

”Bygger in konflikt”

Krister Isaksson cyklar mellan tre och fem mil om dagen. Enligt honom tillhör incidenter på cykelbanor vardagen i Stockholm.
– Vi cyklister samsas nästan alltid med gående om utrymmet. Det bygger in en konflikt, det blir ständiga incidenter och tillbud.

Cyklister och gångare separeras

Krister Isaksson är involverad i fler av kommunens ombyggnader av cykelbanor: Västerbronedfarten, Hässelbystråket och Ulvsundavägen. Gemensamt för samtliga projekt är att är att cyklister och gångare separeras från varandra.
– Frågar du cyklister och gångare om de vill dela bana med varandra så svarar alla nej. Man har gjort så tidigare för att det har varit ekonomiskt fördelaktigt, nu ändrar vi på det, säger Krister Isaksson.

Femhundra i böter

Han är väl bekant med problemen längs Norr Mälarstrand. Han konstaterar att många struntar i att det är femhundra kronor i böter om man springer på en cykelbana eller cyklar på en gångbana.
– Ibland är det stora horder av lunchjoggare på Norr Mälarstrands cykelbana – det är besvärligt för alla. De tycker att det är bättre underlag. Det samma gäller där det är dåligt underlag på cykelbanorna – då cyklar många på körbanorna. Vi tar oss stora friheter och skiter i hur det påverkar andra.

Även sommartid

Enligt Krister Isaksson springer många på cykelbanan även sommartid.

– Det handlar inte bara om att det är isigt – det handlar lika mycket om framkomlighet. På helger är det svårt att springa på gångbanan på Norr Mälarstrand för att det är så mycket gående. Då springer många på cykelbanan för att kunna hålla sin joggingtakt. De tar sig friheter fast det inte är tillåtet.

Polisen vill inte bötfälla

Stefan Holmén är inte särskilt intresserad av att bötfälla människor som promenerar eller springer på cykelbanor.
– Cyklisterna blir väl förbannade. Vi tar inte hänsyn till varandra – det är tråkigt. Traktorer och liknande som man använder vid snöröjning tar sig ju inte fram över broar och smala passager på gångvägarna. Så fotgängarna är ju lite hänvisade till cykelbanorna. Vi får bara se till att de inte går på bilvägen. Annars får man nog finna sig i att visa lite hänsyn. Vi bor ju i det här landet tillsammans, säger Stefan Holmén.

Svårt snöröja gångbanor

Enligt Daniel Helldén är det svårare att sopsalta på gångbanor och trottoarer. Dels för att de är smalare och dels för att människor ofta hinner trampa ner snön innan snöröjarna hinner fram.
För att hitta en lösning drog Stockholms stad igång ett försöksprojekt med sopsaltning av gångbanor och trottoarer på Östermalm förra vintern. Försöket fortsätter den är vintern men än är kommunen inte i hamn.
– Vi har löst problemet kring vintercykling. Men det är inte bra att vi har konflikter mellan gångtrafikanter och cyklister. Nu prioriterar vi att hitta metoder för gångbanor och trottoarer också, säger Daniel Helldén.

”Krävs mer pengar”

Krister Isaksson är kritisk.
– Det är goddag yxskaft. Så där lät det innan de började sopsalta cykelbanorna också. Grunden till all framgångsrik sopsaltning är att göra det när det börjar snöa. Man kan inte vänta i X antal timmar eller hela dagar. Då kompakteras snön och blir svår att få bort även med plog. Det krävs mer pengar och resurser.

Fakta

Gå på gångbana eller vägren

Du som går eller springer ska enligt trafikreglerna använda gångbana eller vägren. ”Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan”, skriver Transportstyrelsen.

Bötesbelopp:
Cykla på gångbana – 500 kronor.
Gå eller springa på cykelbana (när det finns gångbana) – 500 kronor.

Källa: Transportstyrelsen och NTF.