Krillan och Konradsbergshallen kan få sponsornamn

Kristinebergs IP.
Kristinebergs IP.
Tele 2 Arena och Ericsson Globe finns redan – snart kan även Krillan, Stadshagen och Konradsbergshallen få namn efter storföretag.
Det nya blågröna styret i Stadshuset vill öppna upp för namnsponsring av stadens idrottsanläggningar.

I ett första steg har idrottsförvaltningen fått i uppdrag att ta fram en policy som ska möjliggöra sponsring av nya och renoverade idrottsplatser och hallar.

– Syftet är att se om vi kan få in mer pengar till idrotten genom sponsring. Jag tror att det finns företag som vill sponsra och tanken är att undersöka hur det kan gå till, säger Karin Ernlund (C), nytt borgarråd med ansvar för idrottsfrågor.

Ingen policy i dag

I dag finns ingen sponsringspolicy i staden och när en ny anläggning ska namnges kan den inte få ett företagsnamn. Några undantag finns: Tele2 Arena och Ericson Globe har namnsponsorer redan i dag men de förvaltas av SGA Fastigheter AB, som visserligen är helägt av Stockholm Stadshus AB.

– Med dem är det annorlunda. När det gäller mindre anläggningar har det aldrig varit aktuellt, säger Camilla Hagman, kommunikationschef på idrottsförvaltningen.

Gamla avtal med företagsnamn

Ändå finns det några mindre anläggningar i Stockholm som har namn efter företag. I samtliga fall handlar det om ishallar: SDC-hallen i Sätra, Danicahallen på Östermalms IP, JM-hallen i Stora Mossen, Brostaden Arena i Grimsta och Från Stan Hallen i Spånga.

– Det är avtal som lever kvar sedan 1990-talet. Skulle de avtalen komma till i dag så skulle de skrivas annorlunda, säger Camilla Hagman.

Varför fick de sponsornamn?

– Det var utomhuspister som klubbarna önskade få bygga in. Då sa vi ja, om de bekostade det själva. Så klubbarna har finansierat skalet på ishallarna medan vi äger pisten. De där avtalen går ut under de närmaste åren så då får vi se över hur vi ska hantera namnen.

S: ”Det är symbolpolitik”

Frågan om sponsring är inte ny i Stadshuset. Så sent som 2016 föreslog Moderaterna i en motion att företag skulle kunna få namnge anläggningar ”eller få sin logotyp uppsatt” i utbyte mot att ge stöd eller bidrag.

Då ansåg stadsledningskontoret att ”intresset för kommersiell sponsring i stadens anläggningsbestånd” var så begränsat att en särskild policy inte behövde tas fram.

– Det här är symbolpolitik och jag tycker inte att man ska lägga fokus på en sponsringspolicy i stället för att göra jobbet att lösa anläggningsbristen, säger Emilia Bjuggren (S), tidigare idrottsborgarråd.

Hon betonar dock att hon inte utesluter sponsring av stadens idrottsanläggningar.

– Vi är alltid positiva om andra aktörer vill komma in, det skulle kunna handla om att bygga till exempel ett utegym.

Fakta

Avskräckande exempel?

Företag som sponsrar idrottsanläggningar finns i många av Sveriges kommuner. Ett känt exempel är Ljungskile SK:s hemmaarena i Uddevalla. Den bytte namn från Skarsjövallen 2006 och har hetat bland annat H.A Bygg Arena och Starke Arvid Arena. Efter totalt sju namnbyten på elva år heter den åter Skarsjövallen sedan i fjol.

Andra exempel, stora och små, är Falcon Alkoholfri Arena i Falkenberg, Tigerbalsamhallen i Danderyd och Städ- och fönsterservice-vallen i Nybro.