Min lokala hjälte

Laget duger – men publiksnittet suger

Huddinge toppar Allettan mellan, efter tre vinster (här 5–1-segern mot Enköping) och en förlust (på straffar mot Vallentuna). Men storpubliken har ännu inte hittat till Björkängshallen.
Huddinge toppar Allettan mellan, efter tre vinster (här 5–1-segern mot Enköping) och en förlust (på straffar mot Vallentuna). Men storpubliken har ännu inte hittat till Björkängshallen.
Huddinge hockey börjar allt mer se ut som ett lag för Allsvenskan. Men publiken sviker och klubben tappar miljonintäkter.

– Får vi inte ihop ekonomin kan vi inte ta klivet upp, säger klubbchefen Peter Hällsås.

Huddinge hockey har fått en bra start i Allettan mellan. Efter tre segrar på fyra matcher börjar man allt mer se ut som ett lag för Allsvenskan. Men publiken sviker, propagandahockeyn till trots.

Medan seriekonkurrenter som Nyköping och Hudiksvall drar över 1 100 åskådare till sina hemmamatcher når Huddinge inte ens upp till 400 betalande.

– Jag är fruktansvärt besviken. Det bor 100 000 människor i kommunen, att vi inte ens får 1 000 av dem att komma att titta på den fantastiska ishockey som vi spelar har fått mig att ligga vaken om nätterna, säger klubbchefen Peter Hällsås.

Han tillträdde för ett och ett halvt år sedan med uppdraget att skapa förutsättningar för att lyfta Huddinge Hockey mot Allsvenskan.

Klubben står på tre ben ekonomiskt, det är sponsorintäkter, publikintäkter samt intäkter från försäljning. Sponsorintäkterna har fördubblats jämfört med föregående säsong, medan intäkter från publik och försäljning ligger kvar på samma nivå.

– Jag ska inte sticka under stol med att det är en ständig uppförsbacke ekonomiskt, säger Hällsås.

För att ta klivet upp i allsvenskan måste klubben öka sin omsättning från dagens 8 miljoner till 15 miljoner kronor, bedömer Peter Hällsås. Ytterligare 7 miljoner kronor måste alltså håvas in någonstans.

Två tre miljoner tillkommer genom centrala tv-avtal. Den större exponeringen i Allsvenskan lockar ytterligare sponsorer. Dessutom tillkommer publik när Huddinge möter lag med många bortasupportrar.

Men om inget dramatiskt inträffar bedömer Peter Hällsås att det ändå kommer att fattas fyra-fem miljoner till en konkurrenskraftig allsvensk budget.

Den största kostnadsökningen står spelarlöner för. De flesta klubbar i Allsvenskan har i dag heltidsanställda spelare, medan de i Huddinges a-lag jobbar vid sidan av.

– Även om det inte handlar om att vi ska betala ut några drömlöner så är det ändå en jävla skillnad om killarna ska kunna leva av det de får ut av Huddinge Hockey. Det är bara att multiplicera den summan gånger 20–25 spelare. Där rinner pengarna i väg.

I Peter Hällsås drömmar strömmar publiken till och fyller Björkängshallen som den gjorde när Huddinge var på väg upp i Elit­serien 1994.

Plus 1 500 åskådare en hemmamatch innebär 150 000 rakt ner i klubbkassan. Sett över en hel säsong handlar det om intäkter på 4,5 miljoner.

– Om vi inte får ihop ekonomin kan vi inte ta klivet upp. Vi riskerar inte ungdomsverksamheten. Jag hoppas att kommunen ska se värdet medialt att ha ett lag i hockeyallsvenskan och stötta oss ekonomiskt, säger Peter Hällsås.

Fakta

Nära 3 000 publiksnitt i Allsvenskan

Hockeyklubbarna i Allsvenskan omsätter mellan 15 och 50 miljoner kronor, med ett snitt på 27 miljoner kronor.

En normal intäktsfördelning är 1/3 biljettintäkter, 1/3 sponsorsintäkter inklusive centrala avtal och 1/3 övrig försäljning inklusive kommunala stöd.

De allsvenska klubbarna ligger på en spelarbudget på mellan 6 och 20 miljoner kronor.

Publiksnittet ligger på 2 978.

Källa: Huddinge Hockey