Lidingöloppet tvingas säga upp personal

Allt färre anmäler sig till Lidingöloppet.
Allt färre anmäler sig till Lidingöloppet.
Lidingöloppet blöder. På fyra år har antalet deltagare gått ned med 18 procent.
Minskade intäkter har nu tvingat Lidingöloppet att säga upp fyra personer på kansliet.

Flera långlopp för motionärer har de senaste åren tappat deltagare. Konkurrensen har hårdnat och många kanske väljer swimrun eller andra fysiska utmaningar.

Bland förlorarna finns exempelvis Göteborgsvarvet och Midnattsloppet. Till denna skara räknas även Lidingöloppet.

De fyra senaste åren har Lidingöloppet minskat med totalt 18 procent. 2015 var cirka 45 000 personer anmälda. Årets upplaga samlade totalt 37 000 deltagare.

Fyra personer uppsagda

Minskat antal anmälda ger minskade intäkter. Därför har Lidingöloppet nu sagt upp fyra personer på kansliet. Kvar är nio personer.

– Vi hade helt enkelt inte råd att behålla vår personalstyrka och det är givetvis beklagansvärt, säger Lidingöloppets ordförande Staffan Movin. Det känns som att vi gjort oss av med en del av familjen eftersom de jobbat hos oss under många år och visat extremt mycket hjärta.

Hur ska ni fylla luckorna?

– Vi lägger pussel och tar det från nivå till nivå. Vi har ett enormt stöd av idrottsklubbar på ön som bidrar med funktionärer som jobbar ideellt. En möjlighet är att klubbarna ska ta ännu större ansvar, men självklart inte mer än man orkar.

Drabbar klubbarna

Cirka 2 500 funktionärer från ett 50-tal idrottsklubbar och organisationer hjälper till med förberedelser och jobbar även under Lidingöloppshelgen.

Lidingöloppet ägs och arrangeras av de två idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott. Minskade intäkter berör alltså även dem.

– Elitsidan drabbas troligen mest, säger Staffan Movin som är aktiv i båda klubbarna. En personalreduktion i friidrottsklubben har också varit en konsekvens. Vi vill däremot behålla barn- och ungdomsverksamheten så intakt som möjligt

Planerar Lidingöloppet fler nedskärningar?

– Nej, det tror och hoppas jag inte.

Ett starkt varumärke

En som varit med i arrangörsgruppen redan från Lidingöloppets premiär år 1965 är Lars-Eric Dahlstedt. De första tio åren verkade han som banchef och1975 började Dahlstedt som generalsekreterare. Han är fortfarande involverad, nu som biträdande banchef.

Lars-Eric Dahlstedt säger att han inte är oroad över Lidingöloppets framtid.

– Vi har ett starkt varumärke och ingår ju i En svensk klassiker. Men visst kan vi behöva nya idéer för att locka fler deltagare. Vi får titta på vad löparna vill ha och paketera på rätt sätt.


Skriv upp dig på veckans sportsvep – få de bästa nyheterna från Stockholms sportvärld som nyhetsbrev!