Min lokala hjälte

Löfte om bröllop lyfte Kim

”Mitt stora mål nu är att kvala in till New York Marathon”, säger den springande snickaren Kim Karlsen. Kvalgränsen är 1.25 på halvmarathondistansen, Kim är just nu fem minuter för långsam.
”Mitt stora mål nu är att kvala in till New York Marathon”, säger den springande snickaren Kim Karlsen. Kvalgränsen är 1.25 på halvmarathondistansen, Kim är just nu fem minuter för långsam.
Kim Karlsen före livsstilsomläggningen: överviktig, trött och beroende av socker.
Kim Karlsen före livsstilsomläggningen: överviktig, trött och beroende av socker.
Bekanta känner inte igen honom. Över en natt klippte Kim Karlsen sin livsstil. Slutade hetsäta limpa med kaviar, gick ner 33 kilo och springer i dag milen på under 40 minuter.

Augusti ifjol, Kim Karlsen såg dottern Linnea springa Midnattsloppet och blev tagen av hela grejen, alla glada springande män­niskor. Sedan tittade han ner på sin 103-kiloskropp och på magen som vuxit sig allt större i omfång och insåg – det går inte, det är kört.

Nu har ett år passerat. I det egenhändigt renoverade köket i Fullersta står en man med slimmad löparkropp, iklädd tajts och Huddinge AIS gulröda funktionströja.

– Folk känner inte igen mig längre. Det har hänt att de efteråt har frågat min sambo Fatima (Nitz) om jag har cancer, säger Kim.

Han har gått ner 33 kilo på drygt ett år och springer numera milen på under 40 minuter.

De första fyra kilometrarna dagen efter Midnattsloppet gick i ultra­rapid.

– Jag kröp fram.

Ändå gick han hem till Fatima och berättade att han tänkte springa Stockholm Marathon våren 2014.

”Om du gör det så gifter vi oss”, svarade hon.

– Det var det som sporrade mig, jag har aldrig vågat fråga fastän vi varit tillsammans i 17 år. Det och att det såg så härligt ut med alla människor som sprang, säger Kim.

Livsstilsomläggningen blev brutal.

– Jag har aldrig tränat i mitt liv. Jag har käkat och krökat.

En vanlig dag började med en kaffe och en prilla. Han stack till jobbet, tryckte i sig chokladkakor modell större på väg hem, var vaken till två på nätterna och hetsåt limpa och kaviar.

– En liter oboy till. Det var fint. Alltså, jag misshandlade verkligen kroppen. Redan innan Midnattsloppet hade jag någonstans i bakhuvudet att ska jag se mina barnbarn, då måste jag göra någonting.

Han klippte snuset, cigarillerna, alkoholen och sockret, rakt av. Tjoff, tjoff.

Efter drygt ett års löpträning har han uppfyllt sitt stora mål, att springa milen på mindre än 40 minuter.

Han har även klarat den tiodubbla distansen.

Via bloggen den springandesnickaren.se vill Kim dela med sig av sina erfarenheter och inspirera andra till att göra liknande resor.

5/2-metoden är inte en bantningsmetod, utan ett sätt att kombinera långlöpning med familjeliv, menar Kim.

– Jag tränar väldigt mycket, men kan inte bara strunta i ungar, skola och läxor.

Lösningen är träning två kvällar i veckan på bästa familjetid med Huddinge AIS, resterande pass är det natten som gäller.

Som tidigast kliver han upp halv tre på morgonen.

– Det är magiskt, becksvart mörker och i stort sett bara taxibilar i farten. Enda nackdelen är att jag måste krypa till kojs tidigt, men då skyller jag på att jag måste natta sonen och så somnar jag där vid halvniotiden.

Folk känner inte igen mig längre. Det har hänt att de efteråt har frågat min sambo Fatima om jag har cancer.

Fakta

Kims recept för att lyckas

Sätt upp en rimlig målsättning att träna mot.

Stålsätt dig! Skippa inte i träningen för att det regnar småspik ute.

Gå med i en träningsgrupp för att få hjälp och motivation.

Anmäl dig till tävlingar för att ha något att se fram emot.

Starta en blogg eller en facebook-sida. Dela med dig av dina erfarenheter, bli peppad av andra och sätt lite press på dig själv att uppfylla målen.