Mountainbikebana med flow byggs i Hacksta

MTB-bana Hacksta
Niklas Skogh testar hela tiden banan vartefter den byggs.
Redan i dag är Hackstaskogen ett stort friluftscentrum med motionsspår, discgolfbana, rastplatser och scoutstuga. Nu gör Österåker kommun dessutom en satsning på cykelsporten och anlägger ett helt nytt spår för mountainbike i skogen.

– Vi använder väldigt lite befintliga stigar. Det är en helt ny led vi bygger, säger Niklas Skogh som designar mountainbikebanor på heltid och fick uppdraget att bygga banan i Hacksta i början av året.

Han rekade i området våras och satte igång själva arbetet på plats för en månad sedan. Redan nu börjar delar av banan växa fram i skogen, till exempel har Niklas Skogh byggt en helt ny backe upp i skogen från Spånlötsvägen.

Banan går medsols

– Här gick knappt att ta sig upp förut. Även hundägare kan uppskatta det här. Jag är emot förbud och tycker att alla ska kunna samsas, att man ska kunna cykla i elljusspåret och att folk ska få promenera här. Det gäller bara att visa hänsyn.

mountainbike-bana i hackstaskogen

Backen från Spånlötsvägen upp i skogen är helt nyanlagd. Foto: Pekka Pääkkö

För säkerhets skull lägger han ändå banan, som kommer att bli uppemot 4 kilometer lång och gå medsols längs främst de yttre delarna av Hackstaskogen, så att den korsar så få andra spår som möjligt.

– Och så lägger jag in lite fartdämpande åtgärder på vissa ställen.

Ute efter flyt

Niklas Skogh har tidigare tävlat på elitnivå i mountainbike, men nu för tiden cyklar han bara för att ha roligt. Han är ute efter ”flow” när han cyklar, och det är det han vill åstadkomma med banan i Hacksta också.

– En del tror att man kan bara märka upp en stig, men det blir ett helt annat flow i en genomtänkt bana. Små velodromer där det går utför, inte för branta uppförsbackar, också hopp och hinder.

Går att cykla runt hindren

De flesta hinder har två olika svårighetsgrader, man kan välja att cykla runt en sten i stället för att hoppa över den, för att alla ska kunna ta sig fram.

– Eller som här där det är trångt mellan två stora stenar. Då kan man välja att cykla runt i stället, säger han och visar hur hindret kan passeras på två olika sätt.

Testcyklar hela tiden

En mountainbikebana har samma system för svårighetsgrader som en slalombana i utförsåkning (grön, blå, röd, svart). Banan i Hacksta blir blått, med röda inslag.

mountainbike-bana i hackstaskogen

Hackstaskogen har en utmanande terräng med en hel del klipphällar. Banan som Niklas Skogh bygger blir nära 4 kilometer lång. Spårcentralen för MTB-banan kommer att finnas ovanför Österåkers sportcentrum vid Röllingby. Foto: Pekka Pääkkö

Niklas Skogh testar hela tiden banan vartefter den byggs för att se till att den får det rätta flytet.

– Jag älskar verkligen att sitta på cykeln, både på jobbet och på fritiden, säger han med ett stort leende.

Invigning i vår

Hur långt Niklas Skogh och hans medarbetare hinner på en dag varierar enormt.

– Ja, det är väldigt olika. Ibland måste vi fälla träd. Backen från Spånlötsvägen är 25 meter lång och tog en och en halv dag för oss, och då var vi flera stycken. Vi kommer inte att hinna klart före vintern. Sedan beror det på när snön och tjälen försvinner.

Invigningen är planerad till våren nästa år, och det räknar Niklas Skogh med att hinna med.

Ett lyft för MTB Täby

Banan i Hacksta blir ett lyft för alla mountainbikecyklister i norrort, inte minst för klubben MTB Täby som har många medlemmar och en hel del verksamhet i Österåker, och som har varit delaktig i anläggandet av banan.

– Vi åker till Åkersberga och tränar ibland med våra ungdomar. Banan ger väldigt bra möjligheter till spontan träning för våra ungdomar och andra medlemmar, men även för motionärer som är sugna på att testa mountainbike, säger Ola Warrén, ungdomstränare i MTB Täby.

En till bana redan designad

Klubben jobbar för att få till stånd en bana även i Täby, Ullnabacken har pekats ut som ett suveränt alternativ, men där har det gått trögare.

– Ja, en stor eloge till Österåkers kommun som satsar så här. Det är inte många kommuner som gör det här på riktigt. Faller det väl ut så kanske vi kan bygga en bana till. Jag har redan designat en till, en lite kortare och svårare, nära scoutstugan, säger Niklas Skogh.

Önskar led till Domarudden

På sikt skulle han vilja se en längre led, ända bort till Domarudden.

– Nu åker jättemånga mountainbikecyklister till Hellasgården, men det är söder om stan. I norr finns inget riktigt. Det finns alla förutsättningar att skapa ett litet Hellasgården här, säger han.