Nu byter Jonas Fors gokart mot racerbil

En sådan här bil hoppas Jonas Fors få köra i V8 Thunder cars nästa år.  Jonas Fors.
En sådan här bil hoppas Jonas Fors få köra i V8 Thunder cars nästa år. Jonas Fors.
Jonas Fors har fått grön flagg att lämna gokarten för Camaro Cup nästa år. Men plånboken kan stoppa honom.

– Det är det som känns så jobbigt, säger han.

Jonas Fors tar på sig hjälmen, samma hjälm som han i år använt i den europeiska kartingserien.

– Jag köpte medvetet en hjälm som skulle gå att använda i bilar också. Den här kostar omkring 10 000 kronor, bara visiret kostar en tusenlapp. Färgerna är desamma som när Lokaltidningen Mitt i besökte honom i augusti.

– Vill någon sponsor köpa hjälmplatsen så lackar vi om den.

Nu jagar han nämligen sponsorer för att säkra en plats i Camaro Cup, eller V8 Thunder Cars som klassen heter, till nästa år.

Han har erbjudits en plats i Memphis Racing, men måste själv se till att få ekonomin att fungera.

– Det är en stor osäkerhet i sporten eftersom vi förare ofta får stå för hela den ekonomiska biten. Man måste ha affärssinne, vissa tycker det är jobbigt, andra okej, och en tredje part kanske till och med tycker det är roligt.

Vad kostar det per år?

– Teamet begär omkring en halv miljon, men då ingår inte kraschbudgeten. Om något går sönder måste jag betala det själv.

Hur stor kraschbudget behöver du?

– Jag skulle säga 100–200 000 kronor.

Hur långt ifrån är du att nå målet?

– Just nu har vi ekonomi för ungefär en tävling. Jag hoppas att få ihop tillräckligt med sponsorer till någon gång i januari, februari och kunna skriva kontrakt då.

Ett alternativ kan vara att köra tävling för tävling och hoppas på att få in tillräckligt med nya pengar mellan loppen.

– Men jag tror att det är lättare att få sponsorer nu än i januari.

En start i klassen ser han bara som en början.

– Att lämna karting för racing är ett av mina största steg i karriären. I stället för att sitta mitt i bilen med full sikt sitter jag till vänster och ser inte två, tre meter framför bilen. Växelspak är också något nytt men inget som oroar mig, det finns bara fyra växlar vilket gör det svårare att växla fel. Jag ser inte Camaro Cup som ett slutmål, jag drömmer om att få köra NASCAR i USA.

Fakta

Camaro Cup blir V8 Thunder cars

Camaro Cup startade 1975 och är Sveriges största racingklass på elitnivå med omkring 40 förare.

Namnet kommer från Chevrolet Camaro som med vissa undantag har varit den bil som tillåtits i serien.

Klassen öppnar nästa år även för Ford Mustang och Dodge Challenger. Samtidigt byter serien namn till V8 Thunder cars.

Sedan 2008 har klassen haft riksmästerskapsstatus.

Riksmästerskapet körs på samma banor som STCC och avslutas med final på Solvalla.Källa: v8thundercars.com

Fakta

Pluggar matte på distans

Namn: Jonas Fors.

Ålder: 19 år.

Familj: Mamma Nan, pappa Mikael.

Bor: Klacknäset.

Sysselsättning: Studerar mattematik på distans vid Högskolan i Gävle.

Aktuell: Har erbjudits en plats i Memphis Racings lag i V8 Thunder cars 2013. Letar efter sponsorer för att täcka kostnaderna och lämna kartingen för att i stället kunna börja tävla med fullvuxna bilar.