Oklara skäl bakom uppsägningen av Järfälla MK

Järfälla MK, gokartbanan
Kartingbanan vid Stäket är 840 meter lång och den enda i länet som håller tävlingsklass.
Turerna kring uppsägningen av Järfälla MK:s arrende har varit många och märkliga. Och det är än i dag oklart varför klubben från första början skulle vräkas.

När motorklubben sades upp, hösten 2015, förklarade kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, Claes Thunblad (S), att gokarbanan måste bort då området skulle återställas till naturmark för att länsstyrelsen skulle godkänna ett planerat industriområde i en annan del av skogsområdet norr om Stäketvägen. Annars skulle Järvakilen bli för svag, hävdade Thunblad och sa att ”vi har i samsyn bestämt oss för att inte förlänga avtalet”.

Men något senare ville Claes Thunblad inte längre kännas vid att han skulle ha haft med uppsägningen att göra.

Järfälla MK fick aldrig chansen

I stället hänvisades helt till häradsallmänningens styrelse, som formellt fattat beslutet.

Järfällas representant i styrelsen är utbytt sedan hösten 2015 men enligt den nuvarande, Claes Wester, sades gokartbanan upp för att häradsallmänningen ville öka intäkterna. Järfälla MK fick dock aldrig frågan om de kunde betala mer i arrende.

Järfälla MK

När banan invigdes 1982 fick vägen upp från Stäketvägen/Rotebroleden ett passande namn. Och banan fick adressen Gokartvägen 1. Foto: Elsie von Schantz

Direktiv saknades

Enligt Claes Wester saknades det direktiv från kommunen för hur han skulle agera i styrelsen, ända tills i oktober i år då han fick i uppdrag av kommunstyrelsen att ”verka för att stärka de gröna sambanden inom det aktuella området” inom ramen för häradsallmänningens stadgar.

De andra tre i styrelsen har dock inget intresse av att stärka de gröna sambanden. De vill ha högre intäkter och det ser i stället ut som att marken kommer att användas som uppställningsplats för tunga fordon, masshantering och återvinning – vilket också var vad som stod redan i uppsägningsbeskedet till Järfälla MK för drygt två år sedan.

Thunblad vägrar intervju

Lokaltidningen Mitt i har försökt få svar från Claes Thunblad på frågan vad han föredrar om valet – som det nu ser ut – står mellan gokartbanan och ”en uppställningsplats för tunga fordon”, men han har vägrat ställa upp på intervju.

I stället vidhåller han i mejl via sin presskontakt att ”Järfälla kommuns linje är fortsatt att Järvakilen ska stärkas”, trots att alternativet att plantera skog på gokartbanans mark inte har tillräckligt stöd i häradsallmänningens styrelse.