Olga ger mammors magar nya muskler

Olga Rönnberg, här med tvillingarna Anna och Emma, är känd som en ivrig förespråkare av plankan. ”Det är bra träning för den inre bålmuskulaturen eftersom man jobbar mot gravitationen, men inte förrän den nyförlösta kvinnan är tillräckligt stark”, säger hon.
Olga Rönnberg, här med tvillingarna Anna och Emma, är känd som en ivrig förespråkare av plankan. ”Det är bra träning för den inre bålmuskulaturen eftersom man jobbar mot gravitationen, men inte förrän den nyförlösta kvinnan är tillräckligt stark”, säger hon.
Hon är fembarnsmamma och personlig tränare. Och har nyligen bokdebuterat med ”Träning för nyblivna mammor”.

– Jag är glad över varje mamma jag kan rädda från bukplastik, säger Olga Rönnberg.

Det märks att det bor en träningsmänniska i den futuristiska villan i Djursholm. TRX-banden hänger ner från trappan till övervåningen, framför tv:n står löpbandet.

– Många tror att jag är född med hanteln i handen, säger Olga Rönnberg. Så är det inte. Jag gick upp 30 kilo med mitt andra barn och tänkte: ”Jaha, vad ska jag göra nu då”?

Näst äldsta dottern Vera, i dag 14, föddes med Downs syndrom och Olga var ständigt trött. Hon läste att träning var bra för att få energi och hoppade på ett amerikanskt 12-veckorsprogram.

– Jag gick från noll till sex pass i veckan, och ändrade på alla mina vanor. Så här, säger hon och vänder upp och ned på handflatan.

Hon utbildade sig till personlig tränare – hamnade i mamma­träningsfacket – byggde på med en pilatesutbildning där bålstyrkan står i fokus, och åkte till USA för att träffa mammatränings­gurun Julie Tupler.

Maken Håkan Rönnberg blev den sista manlige kunden. Nu sköter han administrationen i det gemensamma företaget MammaFitness, en onlinesajt som erbjuder ett helhetskoncept med personlig träning och kostrådgivning.

– Polletten trillade ner och jag kände att det var gravida och mammor jag ville träna, säger Olga.

Som fembarnsmamma vet hon precis hur det känns efter förlossningen när magen är som ett stort svart hål utan minsta antydan till muskler.

Debutboken ”Träning för nyblivna mammor” bygger på egna erfarenheter. Sin vana trogen gick Olga upp 30 kilo med tvillingdöttrarna Emma och Anna, nu 3 år.

Tidningen Mama ville att hon skulle blogga om vägen tillbaka till toppformen. Där föddes idén om en egen träningsbok.

– Det var upp till bevis. Jag var ju tvungen att visa att min metod fungerar.

När tvillingarna fyllde ett hade Olga gått ned samtliga kilon och var i bättre form än tidigare.

Metoden tar avstamp i andnings- och knipövningar efter förlossningen till värsta formen på barnets ettårsdag.

– Jag är glad över varje mamma jag kan rädda från bukplastik. Det finns de som säger att de har testat allt. De har inte testat mig. Det låter kaxigt, men många tränar fel. De vet inte hur de ska göra.

Hon tycker inte att det har hänt mycket i mödravården sedan hennes äldsta dotter föddes för 20 år sedan. Det snackas fortfarande om mat och knipövningar, men inget om vikten av träning i övrigt.

– Det är helt galet eftersom det händer så mycket i kroppen under graviditeten. Worst case är de kvinnor som sticker ut och joggar som om inget har hänt, utan att först träna upp bålmuskulaturen. Det kan resultera i till exempel framfall, inkontinens, överbelastning på bäckenet, knäna eller fötterna, säger Olga Rönnberg.

Fakta

Andningsövningar första steget

Steg 1 för att aktivera magmuskulaturen igen är andnings­övningar.

Sitt på en stol med rak rygg. Lägg händerna på buken och andas in genom näsan.

På utandning dra naveln mot ryggraden. Håll i 20 sekunder.

Dra in naveln ytterligare fem gånger, varje gång på en utandning, så långt bakåt det går. Upprepa fem gånger.

Upprepa dagligen de tre första veckorna efter förlossningen.