Olivers kartingkarriär hotas av brist på banor

Oliver kommer upp i 130 kilometer i timmen på raksträckorna.
Oliver kommer upp i 130 kilometer i timmen på raksträckorna.
15-årige Oliver Fürstenhoff är Sveriges bästa junior i den tyngsta kartingklassen och kör för att nå världsfinalen.

Men nu hotas hans satsning. Distriktets enda två tävlingsbanor ska läggas ned, och det blir ett dråpslag för Oliver och många andra kartingförare.

Oliver Fürstenhoffs små fartvidunder står trygga inne i garaget vid villan i Sågen. Utanför vaktar nämligen hunden ”Kompis”.

– Han väger 67 kilo, säger Oliver och går fram och klappar den stora rottweilern som direkt slutar att morra.

Inne i garaget pågår nedmonteringen av 15-årige Olivers tävlingskart. Den ska upp på släpet för vidare transport till Kristianstad där den tredje deltävlingen av totalt tio i den tunga och prestigefyllda kartingklassen rotax max junior ska köras. Pappa Patrik följer med och är både chaufför och mekaniker.

En kart kallas ibland felaktigt för gokart. En gokart tävlar man inte med, den finns bara för nöjeskörning.

– Det är bättre att säga att en kart är en liten bil, säger Oliver. Min kart har en 125-kubiks motor och kommer upp i 130 kilometer i timmen på rakorna.

Oliver Fürstenhoff har kört så snabbt och bra att han leder rotax max junior.

– Jag satsar på att vinna serien. Då får jag åka till världsfinalen som avgörs i Sydamerika i november. Där startar världens 77 bästa förare.

Men det hänger ett stort orosmoln över Olivers satsning. Det finns bara två fullstora banor godkända för tävling i distriktet, och de ligger i Järfälla och Södertälje. Nu talar det mesta för att banorna inte får förlängt arrende, och därmed läggs de ned. Detta drabbar kartongsporten i hela Storstockholm.

– Då tvingas jag träna på en bana i Västerås och dit är det mycket längre resvägar.

Pappa Patrik Fürstenhoff är också oroad.

– Ja, då får jag ta ledigt från arbetet för att hinna skjutsa Patrik. De längre resvägarna gör att det blir dyrare för oss, och vi har redan en liten och ansträngd budget jämfört med andra team i landet.

Men att avbryta satsningen är inte ett alternativ, varken för far eller son Fürstenhoff. De är från en släkt med bensin i blodet.

Pappa Patrik hade tills för bara en månad sedan världsrekordet i att köra motorcykel på bakhjulet.

– Jag körde 346 kilometer i timmen. Nu är det slaget med bara 0,4 kilometer men jag ska ta tillbaka världsrekordet!

Att sonen Oliver kör kart har sin naturliga förklaring.

– Pappa låter mig inte köra hoj eftersom skaderisken är för stor.

Även farfar Sven var en hejare på att ratta bil och tävlade i Formel 3.

Oliver Fürstenhoff har alltså motorsport i generna. Men bakom framgångarna ligger även mycket träning.

– Jag körde fyrhjuling när jag var 3 år. För fem år sedan började jag tävla i kart.

Redan som 12-åring klarade Oliver att plocka isär och ihop sin kart. Inte en mutter är okänd.

– Det är en stor fördel för mig. När jag kommer in i depån efter ett testlopp kan jag direkt förklara för pappa vad som inte stämmer, och så fixar vi det till tävlingen.

Fakta

Bor i Sågen med tung Kompis

Namn: Oliver Fürstenhoff.

Ålder: 15 år.

Bor: Villa i Sågen med pappa Patrik, 10-åriga systern Thea och två år gamla hunden ”Kompis”, en rottweiler som väger 67 kilo.

Pluggar: Årskurs 8 i Tyresö skola.

Aktuell: Kartingstjärna som toppar den svenska serien i rotax max junior (125 kubik) och hoppas få köra världsfinalen i höst i Sydamerika.