På väg att skriva historia

Jonnie Lindberg
Jonnie Lindberg
Amerikanska dragracingsäsongen närmar sig slutmålet – finalhelgen på Pomona, Los Angeles.

Jonnie Lindberg kan där skriva svensk motorsporthistoria, bekymret är att hans knockoutstart väckte konkurrenterna.

I Las Vegas körs kommande helg sista deltävlingen i NHRA (National Hot Rod Association) och den 12-15 november avgörs säsongen med finalhelg på klassiska Auto Club Raceway i Pomona i Kalifornien.

Jonnie Lindberg, från Gudby i Upplands Väsby, är med i striden om förstaplatsen, ära och berömmelse samt prispengar. Skulle han stå som slutsegerare i TAFC, Top Alcohol Funny Car-klassen, skrivs svensk motorsporthistoria.

– Ingen svensk har tidigare varit så nära en titel.

Jonnie är på en verkstad i Safford, Arizona, där han ägnar sig åt att bygga om en bränslepump, i förhoppning att tjäna tusendelar.

– Man måste försöka, säger han.

Med något alldeles nytt dundrade Team LindbergBros i våras in i den amerikanska dragracingcirkusen. Konkurrenterna togs på sängen när Jonnie Lindberg den 29 mars körde till sig två världsrekord: högsta hastigheten och snabbaste tiden.

Han gjorde det inte ostraffat.

– Alla har steppat upp, säger han och garvar. Att vi tänkt utanför boxen, har tvingat konkurrenterna att göra detsamma.

Han mumlar ”mycket är hemligt”, men lyfter på locket och avslöjar att växellådan och kopplingssetup var nyckel i säsongsupptakten.

– Svenska grejer, säger han kaxigt.

Några team kontrade med dollarmuskler.

– En ny Camarokaross har dykt upp i år. Vi kör fortfarande vår tegelsten.

Den karossen kostar 35 000 – dollar. 26-årige Lindberg har knappt tänkt tanken att göra den investeringen.

– Jag får ut fler hästkrafter i min bil och måste tro att det räcker. Allt är på gränsen hela tiden. Jag har inte haft tur, haft en del små motorfel. Bland annat har två vevstakar havererat och i teamet har vi bara två motorer att jobba med.

Annie Whiteley, totalledare i TAFC, och John Lombardo J:r, trea bakom Jonnie, har ”helt andra budgetar” än svensken.

– Att vårt team ändå har förmåga att konkurrera är lite av grejen.

Men han är inte överraskad. Avsikten med USA-projektet, efter alla framgångar i Sverige och Europa, var att sätta USA-eliten på plats. Tre segrar på tolv deltävlingar är ändå inget han tjoar över.

– Jag hade hellre haft 75 i segerprocent än 25.

Siffran är inte gripen ur luften. Fakta är att Jonnie Lindberg varit snabbast i sju tidskval.

– Jag vet att jag är snabb, men 25-30 andra förare vill spöa mig.

Teamets entré har varit en nagel i ögat på jänkarna, men de har bemötts med respekt och nyfikenhet. Inte minst för att Jonnie gör det mesta på egen hand. Som att kuska runt med trailern från delstat till delstat, skruva och trixa.

– Jag gillar det. Men fick jag några miljoner för att bara köra, skulle jag kanske också ta flyget mellan tävlingarna.

Blir du missnöjd om du missar totalsegern?

– Absolut. Målet nu är att komma till finalhelgen i poängledning och försvara den.

Fakta

Ställningen i TAFC-toppen: (näst sista deltävlingen avgjordes i söndags, efter att tidningen gått i tryck)

1) Ann Marie Whitley 625 poäng

2) Jonnie Lindberg 615

3) John Lombardo Jr 581

4) Doug Gordon 552

Poängfördelningen i deltävlingar är: 85–64–53…

Av världsrekorden Jonnie Lindberg satte den 29 mars har Lombardo Jr slagit ett, men tiden 5,361 sekunder är fortfarande den snabbaste TAFC-tiden över 402 meter.