Racing rena hälsokuren

Bland ungtupparna i V8 Thundercars som körs på Solvalla till helgen sticker Hässelbybon Christoffer Bergström ut, som nybörjare och 40-­plussare. ”Egentligen ska det ju inte gå, jag har ju inte ens varit på någon racingbana innan”, säger han.
Bland ungtupparna i V8 Thundercars som körs på Solvalla till helgen sticker Hässelbybon Christoffer Bergström ut, som nybörjare och 40-­plussare. ”Egentligen ska det ju inte gå, jag har ju inte ens varit på någon racingbana innan”, säger han.
Christoffer Bergström har byggt upp Pampas marina till ett blomstrande företag. Men det har närapå tagit livet av honom. 45 år gammal har han förverkligat en annan dröm – att tävla i bilracing.

– Det är total harmoni, säger han.

Håll lite extra koll på mannen i bil nummer 42 när V8 Thundercars drar in på Solvalla travbana tillsammans med STCC till helgen. 45-årige Christoffer Bergström är tämligen unik i racing-Sverige.

Inte bara för att han bogserar sin racerbil med en liten Trabant i stället för med en fyrhjuling. Utan även för att han aldrig har kört racing förut och fick sin licens så sent som två veckor före säsongspremiären i Skövde.

Numret på bilen, 42, är för övrigt hämtat från kultboken ”Liftarens guide till Galaxen”.

– Det är livets siffra. Jag tyckte att det passade så bra, säger Christoffer Bergström och ler med hela ansiktet när vi träffas på hans livsverk Pampas Marina vid Karlbergs strand.

När Christoffer och hans pappa Richard Bergström kom hit 1991 fanns det ingenting på platsen.

Med egna händer har de byggt upp marinan med en rad serviceföretag, en aktiv båthamn, samt 40 bofasta familjer i aquavillor och på husbåtar.

För några år sedan startade Christoffer ytterligare ett företag, en marinentreprenad som bland annat bygger hamnanläggningar runt om i Sverige.

Han fick magsår innan han fyllde 25, blev överviktig och sömnlös innan 40.

– Jag har slitit för hårt i livet. De senaste åren har jag jobbat ännu hårdare. Förra året kände jag, det kommer inte att gå. Min kropp var nära att klappa ihop, säger han.

Så träffade han sin gamla styvpappa, som är engagerad i ett rcingstall. ”Du har ju alltid kört fort, båt, bil, karting, varför inte köra Thundercar?”, sa han. På väg hem morgonen därpå passerade Christoffer Solvalla.

– Solen var på väg upp, jag kände ingen stress, jag kände bara att fan, det här vill jag göra. Jag har alltid velat köra.

Så blev det.

Han startade ett eget stall, Team Pampas, och köpte en egen racingbil, en buss och en trailer. Pengarna kommer inte från Pampas marina, utan från en lägenhetsaffär. Han har även tagit banklån.

– Knappt någon äger sin bil i dag. Men jag skulle ha ångrat mig annars, säger Christoffer.

Han slår upp dörrarna till den stora inomhushall som på vintern fylls med båtar. Nu ekar det tomt, sånär som på två bilar, racingbilen med sitt svartturkosorangea plastchassi och en liten Trabant.

– Jag har inte firat min 30-årsdag – eller min 40-årsdag. När jag fyllde 43 bjöd jag in alla mina vänner och firade allt på samma gång. Man vet ju aldrig när det tar slut. Jag har sagt att jag aldrig ville ha en Lloyd eller en Trabant och så fick jag den där.

Första racet tappade han bakbultarna, andra körde han på en kvinnlig förare, tredje åkte han av och fick skotta grus.

– Det går fruktansvärt snabbt, upp till 270 på raksträckorna. Du tar ut dig max, du sitter i en bastu och rinner ut ur bilen.

Men han mår bättre och har tappat tio kilo sedan han bestämde sig för att köra racingbil.

– Jag har snarkat i åtta år. Första natten i bussen sov jag som en stock hela natten. Knäpptyst. Polarna trodde att jag hade knoppat av. Det är total harmoni, säger Christoffer Bergström.

På lördag blir det inte de gamla vanliga hästkrafterna på Solvalla

Fakta

Hans ankfötter kräver specialskor

Namn: Christoffer Bergström.

Bor: Hässelby.

Ålder: 45.

Familj: Sambon Marie, dottern Gilda, 11.

Sysselsättning: Egenföretagare som driver Pampas marina, samt en marinentreprenad.

Aktuell: Kör V8 Thunder Cars när STCC drar in på Solvalla till helgen.

Kuriosa: ”Jag har ankfötter och måste snöra ihop fötterna med specialskor för att inte trycka på gasen och bromsen samtidigt”, säger Christoffer Bergström.

Fakta

450 hästkrafter under huven

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i den amerikanska ovalbaneracingen Nascar.

För att hålla ner driftskostnaderna och skapa sportslig rättvisa används enhetschassin och enhetsmotorer.

Bilarna är utrustade med V8:or på 450 hästkrafter tillverkade av Genereal Motors racingavdelning.

Tre karosser är tillåtna, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger.

Klassen är extremt underhållande för publiken med stora startfält och tajta race.