Radion hjälper AIK-kids att se Gnaget lira

AIK
Nästa generations klackmedlemmar fostras på Norra Ungdom.
Radio Råsunda vill säkra framtidens klack i AIK. Genom en insamling har de köpt biljetter till läktarsektionen, Norra Ungdom, till sista hemmamatchen som de skänker till unga gnagare.

Allsvenskan går in i sin absolut sista fas och för AIK:s del kan det bli ett SM-guld att fira. Då bjuder podden, Radio Råsunda, och Allmänna Supporterklubben (ASK) barn och ungdomar mellan 12 och 16 år på gratisbiljetter till den sista hemmamatchen mot Sundsvall, 4 november.

Efter att flera gnagare skänkt pengar i kampanjen #NästaGeneration har Radio Råsunda och ASK kunnat köpa upp alla biljetter på läktarsektionen Norra Ungdom – en läktarsektion där morgondagens klack växer upp.

– Anledningen till varför vi drog igång det här initiativet är för att få fler unga att upptäcka AIK, och för många av oss har supporterskapet inneburit livslånga vänskaper och ett gemenskap som inte hade gått att hitta annars, säger Nathalie Bergström som är programledare på Radio Råsunda och initiativtagare till insamlingen.

Flera ungdomar har inte råd

Med sin egen bakgrund och tankar om vad ett supporterskap skapar för relationer vill Nathalie och de övriga inblandade ge tillbaka för en ny generation möjligheten att få uppleva samma sak.

– Det är inte heller alla som har möjligheten att köpa biljetter till AIK:s matcher, så vi har alltså samlat in tillräckligt mycket pengar för att kunna erbjuda biljetter till ungdomssektionen gratis, säger hon.

AIK har två hemmamatcher kvar, mot Malmö nu på måndag och mot Sundsvall söndagen efter. Däremellan spelar Gnaget borta mot Östersund.

Lockar fler till Friends

Redan inför den senaste hemmamatchen mot Örebro SK (1–1) sjösatte AIK kampanjen ”Tre matcher – 100 K på plats” för att försöka locka totalt över 100 000 åskådare till säsongens tre sista hemmamatcher.

Mot Örebro kom 21 023 åskådare, så för att nå målet måste man ha minst 79 000 besökare i de två sista på Friends. Initiativet att bjuda ungdomar hjälper till på vägen mot de 100 000.