Kör rally Långtbortistan

Adde Björkman och Buster Holm på Busters garageuppfart i Öringe. I morgon onsdag börjar de färden mot London. På lördag bär det av i riktning mot Turkiet och därefter vidare österut för det stora äventyret.
Adde Björkman och Buster Holm på Busters garageuppfart i Öringe. I morgon onsdag börjar de färden mot London. På lördag bär det av i riktning mot Turkiet och därefter vidare österut för det stora äventyret.
Motorn i bilen, en Fiat Panda -88. ”När reservhjulet får plats i motorhuven, då vet man att man har en liten bil”, säger Buster Holm.
Motorn i bilen, en Fiat Panda -88. ”När reservhjulet får plats i motorhuven, då vet man att man har en liten bil”, säger Buster Holm.
På lördag inleds Mongol Rally med start i London.

I en av omkring 300 startande bilar – alla med 1-litersmotor – sitter stockholmarna Buster Holm och Adde Björkman.

Om sex veckor är de i mål i Ulan Bator. Hoppas de.

– Ja, vi får se. Vad som helst kan hända på vägen. Jag vet inte exakt hur många som brukar bryta, men jag vet att över hälften av dem som stupar gör det i Mongoliet, säger Buster Holm.

Han och hans medtävlare Adde Björkman står på garageuppfarten i Öringe i Tyresö där de håller på att göra bilen startklar. Deras Fiat Panda från 1988 ska ta dem omkring 1 500 strapatsfulla mil genom Turkmenistan, Uzbekistan och ett gäng andra länder som slutar på ”stan”.

– Man får välja själv vilken väg man ska köra, men de flesta tar ungefär den rutten vi ska köra. Det ska vara ett äventyr, inte ett vanligt race. Om ingenting går fel, då har något verkligen gått fel enligt arrangörerna, säger Buster.

Han hörde talas om Mongol Rally när han åkte genom Mongoliet med Transibiriska järnvägen, och blev genast sugen på att delta. Kompisen Adde tvekade inte att hänga på.

– Det lät som det mest häftiga och mest idiotiska man kan göra. Då måste det göras! säger Adde medan han synar takräcket som han själv har svetsat på Fiatens tak.

Annars är det Buster som kommer att meka mest med bilen om – eller snarare när – något behöver fixas längs vägen.

– Jag är väl lite hobbymekaniker. Och det är bra med gamla bilar – det är inte en dator man behöver för att laga dem, säger han.

Den enda regeln i Mongol Rally gäller just bilen. Motorn ska var max en liter, även om arrangören har släppt lite på det de senaste åren då det har blivit allt svårare att få tag på bilar som klarar kravet.

– Nu säger de ”One liter-ish”, men 1,2 tror jag är absolut maxgräns. Vi hade väldig tur som fick tag på den här, säger Buster och klappar den röda lilla bilen på motorhuven.

Mongol Rally är ett slags motsats till gaturacet Gumball 3000, tycker han.

– Där kör alla supersnabba bilar och de försöker visa för alla hur otroligt mycket pengar de har. Här är det tvärtom.

Buster och Adde räknar med att de kommer att ha en snitthastighet på 80 kilometer i timmen, och att det tar dem sex veckor att nå Ulan Bator.

Sedan ska de köra tillbaka, men då blir det genom Ryssland där det är motorväg i princip hela vägen så det räknar de med ska gå på en vecka. Buster är student så för honom är tiden inget problem. Adde jobbar på bygge och har tagit ledigt i sju veckor.

– Men de på jobbet vet vad jag ska göra så är jag inte tillbaka i tid så vet de varför…

– Två personer har dött under de tio Mongol Rally som har gått tidigare, men betydligt fler har förlorat jobbet, säger Buster uppmuntrande.

Sida vid sida nästan dygnet runt i sju veckor. Kommer ni att stå ut med varandra?

– Vi kanske sätter vänskapen på prov, men det är nog lugnt. Vi har öronproppar med oss, säger Adde.

Fakta

Regnskogen ska räddas

Mongol Rally genomfördes första gången 2004 och har i dag cirka 300 deltagande lag varje år.

Det är ett välgörenhetsrally och tanken är att deltagarna ska samla ihop sponsorer för att kunna betala startavgiften på 1 000 pund. Pengarna går till Cool Earth som arbetar för att rädda regnskog.

Man får ta vilken väg man vill från London till Ulan Bator, bara man kör en bil med 1-litersmotor.

Buster Holm och Adde Björkman från Tyresö kallar sitt lag för ”The Geek And The Freak”. Buster är the geek och Adde the freak.

De ska försöka blogga under rallyt. Följ dem på: http://geekandfreak.se/wordpress/blog/