Min lokala hjälte

Robin gasar mot EM i dragracing

Den USA-importerade och ombyggda Doge Daytonan sticker ut bland Saab, Volvo och Skoda i villaområdet i Brunna.
Den USA-importerade och ombyggda Doge Daytonan sticker ut bland Saab, Volvo och Skoda i villaområdet i Brunna.
Bromsskärmen kastas ut efter målgång för att snabbt bromsa hastigheten.
Bromsskärmen kastas ut efter målgång för att snabbt bromsa hastigheten.
Förra året blev han som nybörjare tvåa i drag­racingens EM-serie EDRS. I år är siktet än högre.

– Jag vill självklart vinna, säger Brunnabon Robin Norén.

Robin Norén trycker gasen i botten. Motorn vrålar, däcken skriker. När den gröna lampan i startgranen tänds tar det en och en halv sekund – sedan är hastig­heten över 100 kilometer i timmen.

Efter drygt 402 meter och 8,9 sekunder är allt över. Som snabbast har han kört i 265 kilometer i timmen när han korsat mållinjen.

– Allt går så fort – det är en nästan obeskrivlig känsla. Det är som att få en hästspark i baken. Det är stor påfrestning. Det känns i bröstet och magen som om de är på väg att försvinna ut genom kroppen.

Intresset har gått i arv från pappa Pelle som tävlade i dragracing från 1980-talet fram till 2006. Han blev som bäst etta i Sverige och trea i Norden.

Numera är Pelle Norén ledare för teamet som servar Robin under och mellan tävlingar.

– Vi tillbringar mycket tid i garaget och analyserar data och ser vad vi kan korrigera för att bilen ska fungera optimalt.

För två år sedan debuterade Robin Norén i den europeiska dragracingserien EDRS. Han gjorde tre tävlingar ”för att testa”. Förra året var han med på allvar, deltog i åtta tävlingar, gick till final i fyra och vann tre.

– I år är målet att vinna – det är det enda som finns i mitt huvud just nu. Vi planerar att köra elva tolv tävlingar i år men behöver vi åka på fler för att vinna kommer vi att göra det.

Förhoppningen är att nästa år växla upp till tävlingsklassen Competition med topphastigheter över 300 kilometer i timmen.

I den snabbaste dragracingklassen Top Fuel kan förarna nå över 500 kilometer i timmen. Men Robin Norén lockas mer av klassen Pro Stock som toppar på mer hanterbara hastigheter kring 330 kilometer i timmen.

– Jag tycker om tekniken i klassen och att allt måste vara så perfekt för att det ska fungera. Men det är framför allt en kostnadsfråga. Förra säsongen kostade oss omkring 100 000 i EDRS – det är ungefär vad en tävling kostar i Pro Stock.