Samba skapar sämja på bollplanen

Erik peppar barnen med den så kallade samba-ramsan.
Erik peppar barnen med den så kallade samba-ramsan.
Samba-Erik och Rudboda skolas biträdande rektor Mia Levin.
Samba-Erik och Rudboda skolas biträdande rektor Mia Levin.
Alla blir uppdelade i lag. Viktigt är att ingen blir utanför.
Alla blir uppdelade i lag. Viktigt är att ingen blir utanför.
Innan spelet drar igång pratar Erik Johansson om grunderna i samba-fotbollen. Det viktigaste är att ha kul på planen. ”Målet är att alla ska spela lika mycket och att alla får vara med”, säger han.
Innan spelet drar igång pratar Erik Johansson om grunderna i samba-fotbollen. Det viktigaste är att ha kul på planen. ”Målet är att alla ska spela lika mycket och att alla får vara med”, säger han.
Fotbollsplanen blir ofta en plats för diskussioner och konflikter när barnen har rast.

Det vill Rudboda skola ändra på.

Nu tar skolan hjälp av Erik "Samba-Erik" Johansson.

Ett gäng elever har redan samlats i en ring på gräsplanen och fler ansluter allt eftersom. Erik ”Samba” Johansson börjar med att köra uppvärmning. De gör höga knän, joggar på stället, springer in mot mitten och så ut igen. Hela tiden räknar Erik på portugisiska.

– Um, dois, três, quatro, cinco…

Det var något den före detta allsvenske fotbollsspelaren lärde sig när han 17 år gammal flyttade till Brasilien för att spela fotboll under ett år i den brasilianska klubben AC Bragantino.

Han lärde sig förstås inte bara portugisiska. Framförallt så blev han inspirerad av det brasilianska spelet ”O Jogo Bonito”, en värdegrund som handlar om dynamik i ledarskap och om grupp- och personlighetsutveckling.

Och det var så idén om att sprida konceptet i Sverige föddes.

I dag driver han, sedan åtta år tillbaka, Samba Football Academy, som bland annat åker runt till olika skolor, företag och stadsdelar för att driva projekt.

– Vad som är viktigare än resten är hur man spelar. I sambafotbollen är det större fokus på utvecklingen och att man verkligen vågar prova. Det går ut på att sprida positiva värderingar, glädje och gemenskap. Ingen är vinnare, ingen är förlorare, säger Erik Johansson.

En som uppskattar att Samba-Erik på skolan är 8-åriga Cesar Halldin.

– Han är med och spelar och pratar mycket om att man ska ha kul och vara schysst på planen och inte skjuta för hårt och så. Han säger också att det inte spelar så stor roll om man vinner, säger han.

Fabian Svenson Almqvist spelar fotboll på fritiden men tycker att Eriks sätt att spela är lite annorlunda.

– Erik går mest in för att alla ska vara med, medan fotbollsträningen är mest träning. Det blir inte lika mycket på allvar, det blir mer på skoj här, säger han.

En stor högtalare står vid sidan av gräsplanen och pumpar ut musik på skolgården. Ett viktigt inslag, enligt Erik.

– Man blir glad av musiken, vågar pröva mer och så blir man snällare, säger han.

Barnen delas in i lag. Erik delar på måfå ut gula, blå och gröna band. Snart är det dags att dra igång, men innan dess ställer sig alla spelare i en tät ring och kör en ramsa, den så kallade samba-ramsan.

– Tillsammans är vi starka. Vi vinner som ett lag. Vi förlorar som ett lag…, ropar Erik, och barnen hakar på.

Just vi-känslan är en av de viktigaste grejerna att förmedla inom sambafotbollen. Förhoppningen med temaveckan på Rudboda skola är att det ska bli en bättre stämning på gräsplanen, där alla känner sig välkomna och spelar efter sina egna förutsättningar, berättar skolans biträdande rektor Mia Levin.

– Vi har haft problem med både språkbruk och attityder, alla känner inte att de kan gå till planen. Får vi en indikation på att några elever känner sig otrygga så är det väldigt viktigt att arbeta med det. Det ska vara roligt och lustfyllt på rasterna, det var därför vi valde att göra den här satsningen med Erik, säger Mia Levin.

9-åriga Fanny Ekman var en av de elever som tyckte att det var roligt att spela fotboll på Eriks vis.

– Jag har typ aldrig spelat fotboll förut men det är skillnad mot när vi har idrott. Idrottsläraren står mest bredvid men Erik är med, säger hon.

Rasten för de yngre barnen är över och ut kommer eleverna från mellanstadiet springande. Det tar inte lång tid innan en kille ligger på marken.

– Både språkbruket och spelet är tuffare bland de äldre eleverna, säger Mia Levin.

Men det är här Erik Johansson kommer in i bilden.

– Det kommer alltid att hända incidenter, men det är hur man löser dem som är det viktiga, säger han.

Projektet med Samba Fotball Academy pågår under en vecka, men det innebär inte att den positiva känslan på gräsplanen upphör. Personal på skolan har utbildats för att kunna fortsätta med den brasilianska fotbollen.

– Det är viktigt att det blir en positiv påverkan där man skapar förebilder och inspirerar. Det är inte noga vem som vinner utan hur man spelar, säger Samba-Erik.

En kille står mitt på planen utan lagband och ser ganska vilsen ut. Erik ser det direkt och springer dit och trär ett gult band över huvudet på honom och drar med honom in i ett lag.

Här är ingen utanför.

Fakta

Samba-ramsan

Samba-ramsan

Tillsammans är vi starka.

Vi vinner som ett lag.

Vi förlorar som ett lag

Gör vi mål så firar vi.

Släpper vi in mål så tröstar vi.

Fotboll är en lek.

Våga prova och ta risker.

Viktigare än resultatet är hur vi spelar.

Vi är emot fusk och fula ord.

Låt oss gå ut å spela en vacker fotboll.

O jogo bonito.

Fakta

Samba Football Academy...

Lär ut den brasilianska fotbollsfilosofin ”O jogo Bonito” tillsammans med värdegrundsutbildningen Bonito Lifestyle, som utgår från egenskaperna kreativ, klok, omtänksam och modig.

Grundades 2008 av Erik Johansson.

Förenar brasiliansk fotboll och kultur med modern idrottspsykologi och spelarutvecklingsteori.

Källa: sambafa.se