Sebastian gör verklighet av sin racingdröm

Sebastian Arenram racing
Sebastian Arenram på prispallen efter andra racet på Mantorp Park i början av maj.
Redan som liten drömde Sebastian Arenram om att bli racingförare, men pengar och uppbackning saknades. Nu gör Åkersbergabon verklighet av sin pojkdröm – 34 år gammal.

– Jag märker att jag är en förebild för många yngre på gokartbanan då jag har tagit mig från ingenstans till racingen via karting helt på egen hand, utan hjälp av familj eller andra. Jag har lagt otroligt mycket tid på att förstå racingvärlden – hur man beter sig i tävlingssammanhang och hur man jobbar med sponsorer, säger Sebastian Arenram.

Det var på gokartbanan han inledde racingsatsningen, då nästan 30 år gammal.

”Dags att ta tag i min dröm”

– Jag började sent men jag har drömt om det här sedan jag var liten. Nu är jag vuxen, arbetar som arkitekt, och kände bara att det var dags att ta tag i min dröm, säger Sebastian.

Han körde två år, 2014 och 2015, i kartingserien KZ2. Andra året blev han distriktsmästare och kom i samma veva i kontakt med Fredrik Blomstedt, en förare som har tävlat mycket internationellt och som i dag kör STCC.

Bästa nykomling i fjol

– Han hjälpte mig att komma vidare, in i racingen.

I fjol växlade Sebastian upp till större bil, och större sammanhang. Han körde en Ginetta G20, en bil som byggs för hand i England, i serien Ginetta GT5 Challenge som har race i Sverige och i England. Debutsäsongen blev lyckad. Sebastian var bästa nykomling i den svenska serien med tre pallplatser, två snabbaste varv, och en total sjätteplats.

Var sin egen mekaniker

Prestationen blir inte sämre av att Sebastian gjorde det på egen hand, utan mekaniker till skillnad från konkurrenterna.

– Jag mekade själv. Det var väldigt energikrävande, men samtidigt lärde jag mig mycket om vilka inställningar jag kunde ändra på för att förbättra resultaten. Väldigt små ändringar kan göra väldigt stora skillnader. Till exempel lufttrycket. Däcken är platta, utan mönster, så att hitta exakt rätt tryck är avgörande. Blir det fel är det bara att säga hejdå.

Sebastian Arenram racing

Sebastian Arenrams bil närmast kameran, vid lineup på Mantorp Park.

Till årets säsong har Sebastian hoppat upp ytterligare ett snäpp och kör en lite snabbare model, Ginetta G40. Och nu har han en mekaniker med sig.

I år är pappa med på racen

– Ja, nu är farsan med mig på racen och hjälper till och mekar. Han engagerar sig och lär sig fort. Så jag känner mig stark nu med stödet hemifrån.

Målet i år är att vinna serien. Den som lyckas med det får köra Ginetta GT Challenge i England nästa år – och får hela serien betald.

Sebastian Arenram racing

Sebastian Arenram kom etta och trea i premiärhelgen på Mantorp Park. Foto: Bengt-Åce Gustavsson

– Hela vintern har jag förberett mig fysiskt och mentalt för att vinna. Jag har tränat i gym och visualiserat mina segrar.

Nästa race går i Norge

Och det har börjat bra. I den första av seriens fem racehelger, på Mantorp Park i början av maj, tog Sebastian hem segern i första racet och slutade trea i det andra. Nu är han i ledning inför race 3 och 4 som avgörs på Rudskogen i Norge den 3–4 juni.

– Det är knappt någon av oss i serien som har kört den banan. Det ska bli väldigt spännande.

Sebastian Arenram racing

Sebastian Arenram redo för race på Mantorp.

De sista två racen, 9 och 10, går i Karlskoga den 11–13 augusti.

– MIn favoritbana, så det känns bra!

Målet på sikt är STCC

Lyckas Sebastian ta hem totalsegern väntar alltså tävlingar i England nästa år. Oavsett hur det går är målet på sikt att ta sig till STCC.

– Han som vann serien jag kör i nu 2016 är i STCC i dag, men det handlar mycket om pengar. Jag jobbar med sponsorer och att bygga nätverk. På lunchraster och på kvällar håller jag på med det.

Varför har det gått så bra för dig tror du?

– Jag har stöd från min tjej, och ett växande stöd från mina föräldrar. Och så är jag ihärdig. Jag har en vision och sätter upp delmål som jag klarar av.

Och som förare – du måste väl ha haft talang?

– Jo, när jag var mindre och kom iväg och körde hyrkart slog jag nästan alltid varvrekord. Jag har en förmåga att analysera banorna, tror jag, och redan när jag var 14 år insåg jag att jag skulle kunna bli bra, att jag kunde köra snabbt.

Sebastian Arenram racing

Sebastian Arenram på Mantorp, i sin Ginetta G40. Foto: Bengt-Åce Gustavsson

Fortfarande kör Sebastian karting, oftast i Enköping eller i Järfälla, som en träningsform.

– Jag tränar med en KZ och det är bra för fysiken och för reaktionsförmågan.

Mån om att vara en förebild

På gokartbanan är han mån om att vara en förebild för de många yngre som kör karting.

– Jag ser till att vara hjälpsam, det är min filosofi. Och jag märker att kidsen ser upp till mig. De ser andra vuxna inom sporten som har kommit fram med hjälp av stor uppbackning av föräldrar, både ekonomiskt och med annat. Jag vill gärna visa att det går att nå långt på egen hand också.

Fakta

Över 200 kilometer i timmen

Namn: Sebastian Arenram.

Ålder: 34 år.

Bor: Åkersberga.

Yrke: Arkitekt.

Famil: Sambo.

Meriter: Distriktsmästare i karting, KZ2, 2015. Bästa nykomling i Ginetta G20-serien, med bland annat tre pallplatser, 2016.

Kör i dag: Ginetta G40 i Ginetta GT5 Challenge, en enhetsklass inom banracing. Alla deltagare kör samma slags bil från sportvagnstillverkaren Ginetta i England, med hastigheter på lite över 200 kilometer i timmen.

Aktuell: Leder Ginetta GT5 Challenge inför race 3 och 4 som körs på Rudskogen i Norge den 3 och 4 juni.

Mål på sikt: Att köra i STCC.