Six Days tuffare än sex raka Vasalopp

Fredrik Johansson, Martin Grankvist och Robert Lindholm förbereder sig inför världens tuffaste endurotävling. Bland annat gäller det att kunna byta däck snabbt på egen hand.
Fredrik Johansson, Martin Grankvist och Robert Lindholm förbereder sig inför världens tuffaste endurotävling. Bland annat gäller det att kunna byta däck snabbt på egen hand.
Att köra Six Days är som att avverka sex Vasalopp efter varandra, med 100 kilos barlast. För första gången kör två lag från Botkyrka världens tuffaste endurotävling.

Botkyrka Motorklubb har satsat stenhårt i flera år. I år skickar klubben för första gången två lag till världens tuffaste endurotävling: Six Days, tillika lag-VM, på Sardinien i Italien.

– Det är det absolut största man kan köra i enduro-världen, säger Mikael Bergkvist, ansvarig för enduro-sektionen i Botkyrka MK när vi träffas på Botkyrka motorstadion veckan före avresan till Sardinien.

Enduro betyder uthållighet spanska och det är just vad Six Days handlar om.

– Det är som att köra Vasaloppet, vända och köra tillbaka. Sedan när du kommer fram så sätter du på en pannlampa och kör två vändor till, säger Fredrik Johansson, som ingår i Botkyrka MK:s förstalag tillsammans med Martin Granqvist och Robert Lindholm.

Många tror att det bara är att sätta sig på motorcykeln och gasa, men enduro är extremt tufft rent fysiskt.

– Bål- och benmuskler jobbar hela tiden. Sedan släpar du på en cykel som väger 100 kilo. Sedan kör man fast i ett dike och ska bära upp cykeln med tio kilo lera på. Då är det extra tungt, säger Fredrik Johansson.

En av de viktigaste personerna i Botkyrkas team nere på Six Days är därför massören som varje kväll ska knåda ut krampande muskler och på morgnarna tejpa händer för att hålla blåsor borta.

Totalt väntas 630 motorcyklister från 36 länder till Olbia nästa vecka. Bara från motortokiga Italien kommer 52 klubblag.

– Många italienare lever på att köra enduro. I Sverige är motorsport nästan fult. Man kan vara svensk mästare och få köpa sin motorcykel själv, säger Robert Lindholm.

Six Days körs i en variant av enduro som liknar rally. Det är sju timmar varje dag på en pilad bana, där transportsträckor varvas med så kallade specialsträckor.

– En specialsträcka kan vara vad som helst, trial-liknande med uppbyggda hinder, uthopp med fyra meter ner, diken. Man brukar gå banan innan och försöka memorera allt i huvudet, säger Martin Granqvist.

En lika tuff utmaning som den fysiska är att förarna själva måste serva och reparera sina motorcyklar.

De har max 15 minuter på sig vid varje tillfälle.

– Man får ha träningsläger med sig själv bara för att byta däck, säger Martin Granqvist.

Lagets målsättning är att ta sig i mål.

– Det är bättre att försöka köra säkert och att inte göra några misstag än att krascha sönder hojen första dagen, säger Robert Lindholm.