AIK spöar Volvo och Ikea

AIK
AIK omnämndes mest i svensk media av alla idrottsklubbar i år.
En enda idrottsklubb tog plats bland de tio varumärken som har nämnts mest i media i år. Det var AIK som hamnade femma, bakom Facebook och Twitter men klart före exempelvis Volvo och Ikea.

Facebook dominerade mediautrymmet med 375 000 omnämnanden i svenska redaktionella och sociala medier. Det  visar en mätning som Sveriges Annonsörer och medieanalysföretaget M-Brain gjort.
Plats två, tre och fyra på listan är också sociala varumärken. Men på femte plats hamnar AIK med 123 900 omnämnanden.
Politiska partier är inte inkluderade på listan. Hade de fått vara med så hade Moderaterna klämt sig in före AIK med sina 237 000 omnämnanden.

”Varumärken som berör vår vardag”

Undersökningen genomfördes under 2017 och baserades på en sökning i M-Brains arkiv. Sökningen inkluderade både tryckt media såväl som online, radio och TV. Den innehåller både redaktionella källor och sociala medier
– Utöver sociala medier och politiska partier är det svenska varumärken som på ett eller annat sätt berör vår vardag som engagerar oss och media, såsom ICA, H&M och IKEA, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
Och så idrottsklubben AIK, icke att förglömma.

Fakta

Mest omnämnda varumärken 2017

1. Facebook, 375 000 omnämnanden

2. Twitter, 305 900

3. Instagram, 304 000

4. Youtube, 157 300

5. AIK, 123 900

6. ICA, 105 500

7. Google, 101 400

8. Volvo, 98 100

9. H&M, 87 000

10. IKEA, 83 500

Källa: Sveriges Annonsörer och M-Brain