Min lokala hjälte

Stans cyklister kan få terrängstigar

Gustav Blix
Gustav Blix
Artikeln om Gustav Blix som kör mountainbike i Lövsta för några veckor sedan har väckt ilska. Att cykla i Stockholmsterrängen är nämligen förbjudet. Nu undersöker staden om det är går att anlägga särskilda cykelstigar.

– Det finns en ganska stark längtan bland många Stockholmare att kunna cykla i terrängen. Vi tittar på frågan och jag vet att många skulle bli väldigt glada om vi lyckas få till något, men än så länge är frågan på diskussionsnivå, säger arbetsmarknads- och idrottsborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

Lokaltidningen Mitt i berättade nyligen om Gustav Blix som cyklar mountainbike i Lövsta och är ordförande i Stockholms Stigcyklister. En förening som startats i proaktivt syfte för att förebygga konflikter i skogarna. Bland annat genom att utbilda Stockholms mountainbikecyklister och hjälpa dem att förstå hur man sliter minst på naturen.

Artikeln har väckt ilska. ”Folk kan ju tro att det är tillåtet att cykla i våra naturreservat bara för att Gustav Blix med övriga cykelägare tror det. Men det finns inga officiella terrängcykelspår i Stockholm”, skriver en Brommabo i mejl till Mitt i. Det finns en anledning till förbudet, menar Brommabon vidare. ”De grova däcken sliter på naturen och risken för att krossa djur är ju stor”.

Enligt Gustav Blix cyklade han inte i något av Stockholms naturreservat.

– ”Lövstaskogen” ligger i Görvälns naturreservat i Järfälla kommun och vad jag vet så är det inte förbjudet att cykla där, säger han.

– Flera undersökningar visar att slitaget från en cykel och en vandrare är likvärdigt och jag har under mina hundratals mil och timmar i skogen aldrig sett någon köra ihjäl ett djur, säger Gustav Blix.

Men i Stockholms stad är det alltså förbjudet att cykla i terrängen. Trots att alla enligt svensk grundlag och allemansrätten ska ha tillgång till naturen enligt principen: ”Man får störa, men inte förstöra”.

Men Stockholm har begränsat allemansrätten genom att införa en lokal trafikföreskrift som förbjuder all fordonstrafik, inklusive cykling, i terrängen.

– Man får bara cykla där det är skyltat att det är tillåtet att cykla, säger Ulla Alm, jurist på trafikkontoret.

För att möta det ökande intresset för att cykla i naturen har staden påbörjat diskussioner om regelverket.

– Vi tar frågan på allvar, men innan vi kan göra något måste regelverket ändras, säger Helene B Pettersson på miljöförvaltningen.

Gustav Blix är kluven till en satsning på särskilda mountainbikespår.

– Många av oss som kör mountainbike ser det som ett slags friluftsliv. Det är inte mycket till friluftsliv att åka runt, runt på samma spår. Men om vi kommer till ett läge där det står mellan ett fortsatt förbud för terrängcykling eller uppmärkta cykelstigar då tar jag hellre stigarna, säger han.

Fakta