Sista striden för gokartbanan i Stäket

William Winsth, 16, och Sebastian Hedin, 12, har båda börjat köra karting i Järfälla MK.
William Winsth, 16, och Sebastian Hedin, 12, har båda börjat köra karting i Järfälla MK.
Kartingbanan i Stäket har använts för sista gången, om inte kommunerna enas om en lösning.
Kartingbanan i Stäket har använts för sista gången, om inte kommunerna enas om en lösning.
Drygt 350 ungdomar står utan sin gokartbana vid årsskiftet då Järfälla MK vräks från banan vid Stäketvägen, efter 35 år. Stockholms idrottsförbund, oppositionen i Järfälla och flera grannkommuner vill rädda banan. Men de tycks inte få de styrande i Järfälla med sig.

– De dödar hela sporten i Stockholm, utan att tänka på alla ungdomar som kör här, säger Jonas Lange, styrelsemedlem i Järfälla MK.

– Ja, läggs banan ner så är det god natt för oss. Vi kommer att tappa våra aktiva medlemmar, säger klubbens ordförande Mikael Koffman.

Förartalangen William Winsth från Rotebro diskuterar med Mikael Koffman, Järfälla MK:s ordförande. Foto Åsa Sommarström

Det är en gråkall lördag i november. Jonas Lange och Mikael Koffman värmer sig i klubbhuset tillsammans med en handfull av klubbens ungdomsförare och några föräldrar. Banan är blöt av regn. Det blir ingen karting i dag, och kanske aldrig mer på banan i Järfälla.

Vinden har vänt

Drygt två år har gått sedan klubbens arrende plötsligt sades upp av markägaren Sollentuna Häradsallmänning, en sammanslutning av över 40 markägare där kommunerna Sollentuna, Stockholm och Järfälla är störst med tillsammans 77 procent och innehar tre av fyra styrelseposter.

Samling på banan en grå lördagsförmiddag. Aron Winsth (förälder), Therese Hedin (förälder), Mattias Karlsson (privatpersson som startat en facebookgrupp för gokartbanan), Mikael Koffman (Järfälla MK:s ordförande), Jonas Lange (styrelseledamot i Järfälla MK), William Winsth (ungdomsförare), Sebastian Hedin (ungdomsförare), Isak Koffman (ungdomsförare), Victor Sundberg (ungdomsförare), Simon Heed (ungdomsförare) och Christer Heed (förälder). Foto Åsa Sommarström

Sedan dess har Järfälla MK försökt att rädda sin bana, den enda tävlingsklassade kartingbanan i hela Stockholms län. Men de har kämpat ganska ensamma och i motvind – tills nu då stödet för banan snabbt vuxit sig allt starkare.

96 procent har röstat för banan

Järfälla MK har en namninsamling på internet med över 3 000 underskrifter.

I förra veckan startade en privatperson en grupp på Facebook, ”Rädda Gokartbanan i Stäket”, som på bara några dagar fick över 2 000 medlemmar.

Och Liberalerna i Järfälla har dragit igång en omröstning på Facebook där över 3 500 personer har röstat, och 96 procent av dem vill ha gokartbanan kvar.

”Har gått troll i det här”

– Men det har gått troll i det här. Den politiska majoriteten vägrar att lyssna, jag vet inte vad som ligger bakom, säger Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Samtidigt har Stockholms idrottsförbund nu engagerat sig och bjudit in representanter (kommunstyrelsens ordförande, idrottsnämndens ordförande, och idrottsförvaltningens chef) från nio kommuner till ett möte den 6 december för att diskutera möjligheten att göra banan till en regional kartinganläggning där flera kommuner samarbetar och delar på ansvaret och kostnaderna.

Stor ungdomssport

– Vi har varit oroliga en längre tid över att motorsporten försvinner. Det är en missuppfattning att det är en sport för bara äldre gubbar. I Järfälla har de en stor verksamhet för barn och ungdomar och vi tror att det finns intresse från flera kommuner att se till att banan kan vara kvar, säger Cinnika Beiming, chef på Stockholms idrottsförbund, Stockholmsidrotten.

William Winsth, 16, från Rotebro och Sebastian Hedin, 12, från Järfälla är två stora talanger som båda började köra karting i Järfälla MK. Foto Åsa Sommarström

Stockholmsidrotten vill ge 1,5–3 miljoner kronor i anläggningsstöd om Järfälla MK söker bidrag för att försöka köpa gokartbanan. Det täcker inte hela kostnaden, men ska ses som att man är redo för ett ekonomiskt åtagande.

Sollentuna vill rädda banan

Flera av kommunerna som har fått Stockholmsidrottens inbjudan tycks också vara beredda att hjälpa till. En av dem är Sollentuna, som är största delägare och har ordförandeposten i häradsallmänningens styrelse.

Den 7 december ska frågan om gokartbanan upp i kommunfullmäktige i Sollentuna. I ett svar på en interpellation från Bo Hansson, politisk vilde i fullmäktige men aktiv i partiet Medborgerlig Samling Sollentuna förklarar majoriteten (M, KD och L) att man uppmanat Järfälla kommun ”att skriva ett nytt avtal med Sollentuna Häradsallmänning som innebär att Järfälla MK kan fortsätta den mycket uppskattade ungdomsverksamheten och utveckla gokartbanan”.

”Vill att Järfälla tar ledningen”

Sollentuna är dock inte beredda att köra över Järfälla i häradsallmänningens styrelse, även om man ihop med Stockholm skulle ha majoritet.

– Nej, det är fel väg att gå, banan ligger ju ändå i Järfälla kommun. Vi är gärna med och utreder möjligheterna att betala för att det ska kunna bli en regional anläggning, men vi vill att Järfälla tar ledningen i det här, säger Magnus Ramstrand (KD), kultur- och fritidsnämndens ordförande i Sollentuna.

Gokartbanan, Järfälla MK

Från april till september är banan öppen cirka 70 timmar i veckan för träning och prova-på med hyrkarting. Arkivfoto: Tomas Stark

Det tycker också M, KD och L i Järfälla, där de är i opposition. De tre partierna vill att Järfälla kommun ska undersöka möjligheten att köpa marken från häradsallmänningen och starta en dialog med andra kommuner om regional medfinansiering av verksamheten. Eftersom det inte hinns med före årsskiftet då arrendet löper ut föreslår de att Järfälla kommun först skriver ett ettårigt hyresavtal med häradsallmänningen och sedan hyr marken vidare till Järfälla MK.

Marken är till salu

– Om alla parter lämnar sina låsta ställningar och i stället fokuserar på att hitta en lösning så borde vi kunna enas kring denna förlängning, säger Moderaternas gruppledare Cecilia Löfgren.

Häradsallmänningen har redan gjort klart att man är beredd att sälja eller arrendera marken till Järfälla kommun, så allt tycks upplagt för en lösning. Men det förutsätter att den styrande majoriteten i Järfälla ansluter sig till oppositionens förslag. Kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S) vill att banan ska återställas till naturmark men meddelar också via sin presskontakt att han ”välkomnar Stockholmsidrottens initiativ till en dialog om gokartbanan”.

”Vi får åka hit och kedja fast oss”

Så kanske kan norrkommunerna komma överens då de träffas tillsammans med Stockholmsidrotten den 6 december, och hitta en lösning som räddar gokartbanan. Annars lär banan rivas upp redan i början av januari.

– Ja, vi har fått höra att de tänker sätta igång direkt. Men vi får väl åka hit och kedja fast oss, vuxna och barn, för att försöka stoppa dem, säger Jonas Lange.

Oklara skäl bakom uppsägningen av Järfälla MK

Fakta

De flesta i klubben är under 20 år

Järfälla Motorklubb bedriver sedan 1982 karting, tävlingsformen för gokart, i en före detta grusgrop norr om Stäketvägen.

Klubben har drygt 530 betalande medlemmar. Cirka 350 av dem är under 20 år. 80 av dessa 350 är från Järfälla, de andra är från övriga kommuner i länet.

Klubben arrenderar 58 000 kvadratmeter mark i Järfälla kommun. Marken ägs av Sollentuna Häradsallmänning, där kommunerna Sollentuna, Stockholm och Järfälla har de största ägarposterna (77 procent tillsammans). I häradsallmänningens styrelse sitter en representant för Sollentuna, en för Stockholm, en för Järfälla, och en för övriga ägare.

Banan är 840 meter lång och den enda i Stockholms län som är godkänd för tävlingsverksamhet i karting.

I många år jobbade Järfälla MK för att kunna förlänga banan för att kunna arrangera EM- och VM-tävlingar. Häradsallmänningen var med på planerna, men när Järfälla MK till slut hade fått alla tillstånd och bygglov – något som kostade klubben flera hundra tusen kronor – så sades klubbens arrende i stället plötsligt upp hösten 2015. Vid årsskiftet 2017/18 måste Järfälla MK lämna sin bana.

Järfälla MK hävdar att markägaren är skyldig att ersätta klubben för att arrendet sades upp. Det kan handla om ett belopp i storleksordningen 50–100 miljoner kronor, och en juridisk process är inledd.

Stockholmsidrotten har tagit initiativ för att se om gokartbanan kan bli en regional anläggning där flera kommuner samverkar, likt det lyckade exemplet med friidrottshallen i Sollentuna som invigdes för ett år sedan. Nio kommuner som har medlemmar i Järfälla MK (Stockholm, Sollentuna, Järfälla, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands-Bro, Vallentuna och Upplands Väsby) har bjudits in till ett möte den 6 december.

Kommunfullmäktige i Sollentuna tar upp gokartbanan den 7 december. Häradsallmänningens styrelse har sitt nästa möte den 11 december. Kommunfullmäktige i Järfälla har sitt nästa möte den 18 december.