Svävar utan fallskärm

Så här kan man sväva i Ulvsunda, när vindtunneln är färdig. (Bilderna är från andra vindtunnelanläggningar).
Så här kan man sväva i Ulvsunda, när vindtunneln är färdig. (Bilderna är från andra vindtunnelanläggningar).
I den gamla silon byggs en klättervägg.
I den gamla silon byggs en klättervägg.
Micha Velasco och Martin Dahl.  foto: carlos montecinos
Micha Velasco och Martin Dahl. foto: carlos montecinos
Vem har inte drömt om att flyga fritt i luften?

Vid årsskiftet blir det möjligt i Ulvsunda industriområde – utan att behöva riskera livhanken genom att kasta sig ut från ett flygplan.

Micha Velasco och Martin Dahl tröttnade på att åka världen runt för att träna fallskärmshoppning under vinterhalvåret. Nu bygger de båda hoppfantasterna en egen vindtunnel för inomhusflygning eller bodyflight i ett nedlagt bryggeri i Ulvsunda industriområde.

Den första i Sverige.

I USA har vindtunnlar funnits i 20 år, i Europa har de börjat dyka upp de senaste fem åren. Från början var det mest fallskärmshoppare som använde sig av inomhusflygning, men kallade det för att ”tunnla”, för att öva sina färdigheter.

Numera är de flesta som testar inomhusflygning eller bodyflight förstagångsflygare, vilket inte är så konstigt, tycker Micha och Martin.

– Vem har inte drömt om att kunna flyga liksom?

Och snart blir det alltså möjligt i Ulvsunda. Och utan att för den skull behöva riskera livhanken genom att kasta sig ut från ett flygplan på flera tusen meters höjd.

Man flyger på en luftstråle som simulerar fartvinden i ett fallskärmshopp i fritt fall.

– När du dyker in i tunneln tror du att du ska landa på skyddsnätet. I stället lyfts du upp och inser att du faktiskt kan flyga. Helt underbar känsla, säger Micha.

Ett flygning med instruktör i vindtunneln kommer att kosta 695 kronor. Då får man också sin flygning dokumenterad på en Youtubefilm.

Intill lågprisvaruhusen i industriområdet reser sig bryggeriets gamla betongsilo 58 meter upp i luften. Sedan Pripps lämnade lokalerna för åtta år sedan har de stått tomma. Nu röjs byggnaden först ur, sen kommer rivningsfirmor som ska borra hål i betongen och förbereda för vindtunneln.

– Det var rätt grisigt här. Det var ingen som ens ville gå in. Vi har rensat bort omkring 12 000 liter duvskit. Men dimensionerna är perfekta för en vindtunnel, säger Micha.

Hissen glider upp till tolfte våningen och vi kliver ut på det gamla bryggeriets tak högt över Bällstaåns vattenspegel. Ett plan går in för landning på Bromma flygplats och utsikten måste vara en av de bättre i Stockholm.

Mot silons kant stupar ett av schakten 54 meter rakt ner. Om allt går enligt planerna ska Europas högsta klättervägg byggas där.

– Den här byggnaden har enorm potential. Vi hoppas ha finansieringen klar nu i juni och kunna öppna till jul, säger Micha Velasco och Martin Dahl.

En löptur upp och ner.

I vindtunneln kan alla flyga.Foto: tunnelbolaget

Fakta

Luftströmmar på 300 km i timmen

Sveriges första vindtunnel för inomhusflygning, så kallad bodyflight, i Ulvsunda industriområde blir 32 meter hög och 4,2 meter bred.

Motorer på 2 000 hästkrafter driver stora fläktar som alstrar luftströmmar på 200–300 kilometer i timmen.

1 000 kubikmeter luft i sekunden passerar den glaskammare där flygningen sker.

Vindstyrkan anpassas efter individen. Personer som väger upp till 120–130 kilo kan sväva fritt i luften.