Szalkais bästa tips inför Stockholm marathon

Anders Szalkai vinnare av Stockholm marathon 2001 chefredaktör för Runners World
Anders Szalkai siktar på topp 100 i årets Stocholm marathon.
Anders Szalkai vann Stockholm marathon 2001 – i år står han på startlinjen igen. Men i år gör han inte om misstaget från 2007 då den 30-gradiga hettan knäckte honom.

Anders Szalkai ser fram emot årets lopp. Han har redan testsprungit banan men är medveten om att det blir något annat att ”springa loppet på riktigt”.

– Det ska bli spännande att utforska och se hur jag reagerar på den nya delen på Söder som kommer vid ett ganska tufft läge i loppet, kring 29 kilometer.

Många pratar ju om att partiet på Södermalm blir tufft på den nya banan. Vad tror du?

– Jag tror det är viktigt att vara mentalt förbered för att det kommer. Det är inte bara stigningen på Folkungagatan och Götgatan, det är också Lundagatan och avslutas med Västerbron så det kommer i flera etapper. Men är man inställd på att det kommer vara tufft tror jag att det är kul och inspirerande ändå.

Anders Szalkai vann Stockholm marathon 2001 då vädret var högst varierande

Anders Szalkai vann Stockholm marathon 2001 då vädret var högst varierande. Foto: Asics Stockholm marathon.

Du vann Stockholm marathon 2001. Känner du någon sorg över att man har övergivit den klassiska tvåvarvsbanan?

– Nej det gör jag faktiskt inte. Jag tycker att man har bevarat det som har varit kärnan i Stockholm marathon med målgång på Stadion, starten utanför Stadion och man springer förbi alla de här klassiska landmärkena som slottet, Dramaten och man är vattennära. Jag tycker också att det är positivt att man har vävt in flera nya partier. Hur du än hade gjort hade du inte kunnat göra en jättelätt bana och Västerbron är också kvar som det där klassiska landmärket. Jag är inte bitter och inte ledsen. Jag tycker att det är en bra utveckling.

Anders Szalkai vinnare av Stockholm marathon 2001, chefredaktör för Runners World

Anders Szalkai och Team Stockholm marathon i träning inför Stockholm Marathon. Foto: Chris Andersson.

”Rejäl genomklappning”

Årets lopp blir hett. Anders Szalkai har sprungit flera varma Stockholm marathon tidigare och har inte bara positiva minnen.

– Senast det var så här varmt var 2007 och då hade jag en plan att jag skulle hålla 1.13 första halvan. Jag höll planen men sprang på 1.30 på andra halvan – en rejäl genomklappning. Jag anpassade mig inte till värmen och det måste man göra. Men inför maran har alla tränat. Därför tror jag att risken med värmen är mindre än inför lop som Midnattsloppet och halvmaror där folk ställer upp utan att vara tränade. Här tror jag att i stort sett hela startfältet klarar maran om man ser till att sänka farten och ser till att dricka och svalka sig under loppet.

Hur mycket långsammare ska man springa?

– En tretimmarslöpare ska tappa mellan 10 och 15 minuter mot det var 13 grader och en fyratimmarslöpare någonstans mellan 15 och 20 minuter. Och sextimmarslöparna har ju fått en halvtimme extra nu som man håller öppet målgången nu när det är så varmt och det är väl precis lagom för dem. Och för det riktiga toppskiktet som kanske skulle vara nära banrekordet på 2.10 i normala fall rör det sig om fyra, fem minuter långsammare. Springer de på 2.14 eller 2.15 har de gjort ett riktigt bra lopp.

Fördrar hetta framför kyla

Han föredrar ändå ett hett lopp framför den kyla som mötte honom och övriga löpare 2012 – endast tre plusgrader, regn och blåst.

– Folkfesten kring banan är ju rolig och den försvann ju mycket 2012 på grund av kylan. Sedan tror jag kanske att många rent fysiskt trivs bättre i den värmen än i kylan. Men det är bra för loppet som helhet och folkfesten att det är bra väder.

Siktar på topp 100

Han har haft en nedåtgående trend senaste åren, dalat i resultatlistan och förra året kom han inte ens till start. En skada stoppade honom.

– Nu ska jag vända det här. I år ska jag komma till start först och främst och vara topp 100. Jag ska inte göra samma misstag som 2007 då jag gick in i väggen. Jag kommer inte jaga några tider eller pusha farten utan bara låta den komma, inte titta så mycket på klockan.

Har du några fler tips till löparna?

– Var positiv. Ha någon belöning att se fram emot. Har du kompisar som ska kolla på dig så be dem att med sig en ishink så du har det att se fram emot. När du tappar sugen försök bryta trenden: gör en high five med publiken, spring med högre knän – gör någonting för att släppa monotonin.