Tankesmedja ska lösa golfkrisen

Golfbanan har gått i ide. Men Lidingö GK:s klubbdirektör Jochum Söderström har visioner om hur golfklubbar ska vara livaktiga året om. På vintern kan man till exempel preparera banan för skidåkning.
Golfbanan har gått i ide. Men Lidingö GK:s klubbdirektör Jochum Söderström har visioner om hur golfklubbar ska vara livaktiga året om. På vintern kan man till exempel preparera banan för skidåkning.
Det är kris för golfen i Sverige. Klubbar tappar spelare och anläggningar går i konkurs.

För att stoppa det fria fallet har Lidingö GK:s Jochum Söderström varit med och bildat Golfens tankesmedja.

Lidingö golfklubbs banor ligger snöpudrade och öde. Men inne i kansliet jobbar man på som vanligt.

Jochum Söderström har precis kommit tillbaka efter en konferens i Nynäshamn där 18 klubbdirektör från Stockholmsdistriktet samlats för att diskutera sportens framtid. Många var bekymrade.

– Vi är ett nätverk som har stor samsyn, säger Söderström. Vi är rörande överens om att golfbanorna måste erbjuda mervärden för att locka folk tillbaka och för att förbättra ekonomin.

Det var bättre förr, berättar han.

– Fram till 2004 gick golfen som tåget. Spelarna blev bara fler och fler, och nya banor byggdes över hela landet. Men sedan dess har man tappat många medlemmar och ett antal banor har gått i konkurs.

2004 hade Sveriges golfklubbar 554 293 aktiva medlemmar. Sedan dess har antalet minskat för varje år och 2011 var antalet 491 401.

Juniorerna står för en stor del av minskningen. År 2003 hade 93 913 juniorer licens. Förra året var siffran nere på 53 901.

Orsakerna till golfkrisen är flera. Inte minst konjunkturnedgångar. Sponsorpengar har försvunnit och företagsgolfen har minskat.

Lidingö GK, med 1 190 aktiva medlemmar, tillhör inte de drabbade. För att bli medlem är det 15 års kö. Men Jochum Söderström tänker längre än till den egna bakgården.

– Jag älskar golf och vill värna den.

Därför var Söderström med och bildade Golfens tankesmedja för ett och ett halvt år sedan. Syftet är helt enkelt att kläcka idéer som ska vända trenden. Smedjan tänker i nya banor och anser att det nuvarande upplägget på golfbanorna ofta är otidsenligt.

För att bli medlem kan det kosta upp till 30 000 kronor som man lånar ut till klubben. Och en årsavgift på ett antal tusen kronor tillkommer.

– Många yngre spelare byter ofta jobb, eller flyttar utomlands. De vill inte binda upp sig och betala stora summor. Då kanske de väljer att bli medlemmar i en billig ”brevlådeklubb”.

En väg att gå kan vara att halvera årsavgiften och få in andra halvan genom avgifter vid varje besök, tycker Jochum Söderström. För att locka tillbaka gamla medlemmar, och framför allt locka nya, menar han att golfklubbarna måste vidga vyerna och satsa på att erbjuda annat än själva golfandet.

– Banorna kan användas till skidåkning på vintrarna. Man kan arrangera bridgeaftnar eller bygga gym. En multianläggning med aktiviteter året om skulle kunna locka. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan hitta på.

Tankesmedjan föreslår också kortare banor för dem som inte har så mycket tid på sig. Det kan handla om allt från sex hål och uppåt.

– Och banorna behöver inte alltid vara så perfekta och välskötta. Alla klubbar och banor behöver hitta sin egen nisch.

Fakta

Antalet juniorer minskar dramatiskt