Min lokala hjälte

Thaiboxare och modell

Bea Malecki tränar crossfit för att bli starkare och få bukt med de spökande nerverna som håller henne borta från thaiboxningsringen. I fjol tog hon både EM-guld i thaiboxning och vann nybörjar-SM i boxning. Hon är även fotomodell samt personlig tränare.
Bea Malecki tränar crossfit för att bli starkare och få bukt med de spökande nerverna som håller henne borta från thaiboxningsringen. I fjol tog hon både EM-guld i thaiboxning och vann nybörjar-SM i boxning. Hon är även fotomodell samt personlig tränare.
Hon är fotomodell och regerande Europa­mästarinna i thai­boxning.

Nu har Bea Malecki från Uttran startat ett crossfitgym och tränar själv stenhårt för att bli så stark att hon vågar gå upp i thai­boxningsringen igen.

Bea Malecki satte en armbåge i huvudet på en estniska och tog guld i B-klassen i Europamästerskapen i thaiboxning i polska ­Krakow i september i fjol.

Sedan dess har det inte blivit så många matcher.

– Det är en mental bit. Jag vill inte gå upp i ringen igen förrän jag har kontroll över nerverna. Just nu satsar jag på vanlig boxning. Det är inte samma press på att ”Bea ska gå in och sparka hårt”. Jag bryr mig inte om ifall jag blir knockad i boxningsringen. Där har jag inga förväntningar alls på mig. Boxning är bara roligt, säger Bea när vi träffas i crossfit-gymet i Tullinge som hon startat med sambon Johan Bjarnestad och hans tvillingbror Emil Bjarnestad.

Tvillingarna driver även thaiboxningsklubben Tullinge Muay Thai i samma hus.

– Det kom bara mer och mer folk till thaiboxningen som ville träna fys. Vi visste inte var vi skulle göra av alla. Så fick vi tag i den här lokalen och körde igång, säger Bea Malecki.

Utrustningen är den vanliga i ett crossfit-gym. Längs väggarna ligger kettlebells och tungt lastade skivstänger, i taket hänger romerska ringar och tejpade pull-upstänger, på golvet tunga bollar som ska kastas mot väggarna.

Dagens övning ­eller wod, som det heter i crossfit-världen, ­heter ”Thrust Cindy” och är nedplitad på whiteboarden. Den består av en skivstångs­övning, pull ups, armhävningar och knäböj.

Så många repetitioner som ­möjligt på 20 minuter.

På bara en vecka har gymmet fått 60 nya medlemmar.

– Det är en jättestark hype kring crossfit. Jag tror att folk har sett att man kan nå jättebra resultat på väldigt kort tid. Man kör verkligen skiten ur sig och behöver inte lägga ner så mycket tid åt gången, säger Bea Malecki.

Men är det verkligen en sport för Medelsvensson?

– Vi är förstås försiktiga med folk som inte har tränat på länge. Nybörjare behöver ju inte köra lika många varv, säger Bea ­Malecki.

Hon har hittills mest tränat thaiboxning, men har nu börjat tänka ”out of the box” och kör crossfit tre ­gånger i veckan.

– Jag lyfter tungt, vilket jag tror att jag kommer att ha nytta av i thaiboxningen.

Så småningom tänker hon också återvända till sporten i sitt hjärta.

– Allt jag gör handlar egentligen om thaiboxning. Det är det jag är. Fast egentligen är det rätt sjukt att man tycker att det är kul att få stryk. Det är lite: ”sparka mig hårdare”, haha. Däremot skulle jag aldrig gå ut och slå ner någon på gatan, säger Bea Malecki.

Svenska kvinnliga fajters är starka eftersom de ofta tränar med killar. Bea Malecki sparrar till 90 procent mot killar.

– Jag utvecklas bara om jag går mot de som är bättre än jag. Det ger en tuffhet, man blir inte chockad när man går in i ringen och får stryk.

Crossfit-träningen ska hjälpa till med den mentala biten.

– Det ger mer självsäkerhet i ringen om man är starkare, säger Bea Malecki.

Fakta

Designar en egen bikinikollektion

Namn: Beata Anneli Malecki.

Ålder: 23.

Familj: Sambon Johan Bjarnestad.

Bor: Uttran.

Sysselsättning: PT, thaiboxnings- och crossfitinstruktör.

Idrottsmeriter: Tog EM-guld ­i thaiboxning och vann nybörjar-SM i boxning i fjol.

Klubbar: Tullinge Muay Thai och Hammarby Boxning.

Kuriosa: Är utbildad ingenjör, har deltagit i Miss World Sweden och är aktuell med en bikini­kollektion till sommaren.

Fakta

5 Burpees: Börja i stående position, böj på knäna och sätt händerna i marken. Sparka utåt med benen till en armhävnings­position och tryck ned höften i marken. Hoppa sedan tillbaka med fötterna till utgångsläget och gör ett upphopp med händerna ovanför huvudet.

10 Leglift: Ligg på rygg på marken med händerna vid sidan. Lyft benen upp och ner i långsamma kontrollerade rörelser utan att nudda backen emellan och gå så att benen står rakt upp.

15 airjumps: Stå med fötterna i höftbredd. Böj knäna och sitt ner så långt du kan. Sträck samtidigt armarna framåt. Sträck knäna och gör ett upphopp.

Gör övningarna i en serie. Träna i 10 minuter, så många repetitioner som möjligt.

Källa: Bea Malecki