Min lokala hjälte

(rubrik saknas)

Den svåra kraschen satte så när punkt för Joakim Darboms racingkarriär. Han mådde psykiskt dåligt bara av att se en Abarth.

1.5 år senare har han besegrat spökena och är bäst i Europa.

Linköpings Motorstadion, april. Joakim Darbom har tagit klivet från Formel Ford och ska testköra sin nya Abarth för första gången. Det är plus två och regnigt på den lilla sandbanan.

Han trycker gaspedalen i botten utan att ha funderat särskilt mycket över hur bilen, som är högre och betydligt tyngre än Forden, lägger vikten.

Eter ett krön lättar bilens bakdel, Joakim Darbom försöker korrigera, men får sladd och tappar Abarthen i 180 kilometer i timmen.

En bit bort står pappa Johan Darbom och håller andan.

– Först ser jag att det sprutar bildelar, sen hör jag ljudet. Man blir chockad och rädd, säger han.

Abarthen voltar flera varv innan den kraschlandar 150 meter bort.

– Det var bara sopor kvar, säger Johan Darbom.

Joakim är mörbultad. Han har bristningar i nacken efter att huvudet vispats runt, värk i ryggen och en rejäl hjärnskakning.

– Han har ju kraschat många gånger. Men den här gången visste vi inte om han skulle fortsätta, han blev rädd, säger Johan Darbom.

Olyckan sabbade hela säsongen. Alla pengar gick åt till att betala för en bil de inte kunde köra. Joakim drömde mardrömmar och mådde psykiskt dåligt bara av att se en Abarth.

– Jag trodde att jag skulle dö. När det högg tag och jag såg på mätaren, 180 km i timmen, jaha det går fort. Hade inte bilen varit så pass säker som den faktiskt är med bur, då hade jag inte suttit här idag, säger Joakim Darbom.

Han kunde ha lagt av med racing, men vägrade att ge upp. Första tävlingen efter kraschen var i september ifjol.

– Jag körde aldrig max, var på helspänn hela tiden. Så fort bilen krängde och lade över vikt på två hjul så kom tankarna: ”Nu voltar jag”, säger Joakim.

I våras debuterade han i Abarth Trofeo 500.

Tredje racet gick på motorcykelbanan Mugello i Italien. Joakim ledde lopp två och var på väg mot sin första seger.

– Jag höll igen de där sista fem-tio procenten i kurvorna för att undvika att tvåjula. Sen tänkte jag, jag har ju kontroll på bilen, jag grejar det, nu släpper jag. Efter det vann jag i stort sett alla race.

Den svenska nationalsången spelades, han stod högst upp på prispallen, tittade på sin mamma och pappa och grinade.

– Då i sommar när allt släppte, när jag själv kände att okej nu kör jag så fort som jag kan och jag bara kör ifrån dem. Att stå där och känna självförtroendet, och känna att jag hade övervunnit spökena i juvudet. Det är det största som hänt mig. Allvarligt. Jag hade ju vunnit – mot kraschen, säger Joakim.

När Trofeo Abarth 500 nyligen avgjordes stod den svenske debutanten som totalsegrare i den europeiska serien och belönades med en ny Abarth till ett värde av en halv miljon kronor, en snabbare bil som tar honom vidare till den högre klassen, Abarth 695.

– Abarth 695 är inte Formel 1, men det är precis vad jag behöver för att gå vidare i min racingkarriär. Jag kommer att synas mer eftersom klassen tv-sänds bland annat i Sky Sports, säger Joakim Darbom.

Fakta

Tränar brutalbänken och plankan

Namn: Joakim Darbom.

Ålder: 19.

Bor: Stuvsta:

Familj: Pappa Johan, mamma Annette, storasyster Sandra, flickvännen Linnea Källenback.

Sysselsättning: Går sista terminen på racinggymnasiet i Mjölby.

Aktuell: Vann som debutant den Europeiska serien i standardbilsmästerskapet Abarth Trofeo 500 som nyligen avgjordes i Italien.

Tränar: Funktionell styrka med kroppen, som chins, dips, plankan och brutalbänken.

Fakta

Italienskt tv-spel bakom framgången

Till skillnad från konkurrenterna i Trofeo Abarth hade Joakim Darbom aldrig kört på de italienska racingbanorna.

För att lära sig banorna har han använt sig av det italienska tv-spelet Asetto Corsa: ”När man väl kör på riktigt så känner hjärnan igen sig”, säger Joakim Darbom.

För att få med kroppen i rörelsen har han även kopplat tv-spelet till en racingsimulator.

Han har även lagt timmar på att titta på videofilmer och hitta lämpliga bromspunkter. ”Jag har nog velat det här mest”, säger han.