Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Max Lind max.lind@mitti.se 08-550 550 92

”Den bästa motionen är den som blir av”

Susan Lanefelt jobbar fem dar i veckan och älskar det: ”Jag mår bra av att hålla igång”.
Susan Lanefelt jobbar fem dar i veckan och älskar det: ”Jag mår bra av att hålla igång”.
Susan Lanefelt jobbar fem dar i veckan och älskar det: ”Jag mår bra av att hålla igång”.
Susan Lanefelt jobbar fem dar i veckan och älskar det: ”Jag mår bra av att hålla igång”.
Genom fysisk aktivitet, öppna sinnen och att ständigt säga ja till livet, håller sig Susan Lanefelt i form.
Även fasta rutiner gör sitt.
– Den bästa motionen är den som blir av, slår hon fast.

Det är omöjligt att inte både bli fascinerad och inspirerad när man träffar Susan Lanefelt. Fascinerad, för att hon trots fyllda 72 inte verkar ha några tankar kring att slå ner på takten. Tvärtom, hon har ständigt nya projekt på g.

Nu senast så gör hon träningstips till appen MyMowo samt har lanserat appen om Sussi Kanin för att få barn och unga att röra på sig, samtidigt som hon håller träningsklasser på Sturebadet tre dar i veckan och Miramadi Training på Lidingö.

– Och så har jag börjat spela piano igen. Det höll jag på med när jag var 10 typ, säger hon och skrattar.

Inspirerad blir man för att det inte verkar finnas något som inte intresserar henne.

Mycket av energin kommer från hennes rutiner. Att göra en fysisk aktivitet varje dag som ger puls, och att träna hjärnan med bridge eller lek med barnbarnen.

Att börja träna och röra på sig måste komma inifrån.

– Jag kan ge tips och råd, men valet och beslutet måste komma från dig själv.

Själv fick hon en uppenbarelse bara av att läsa de två första sidorna i Anders Hansens bok Hjärnstark. Överläkaren i psykologi ger där en snabbkurs i hur träning även kan stärka din hjärna, något som hon tagit fasta på.

– Genom att snurra runt eller göra korsövningar så måste olika delar av din hjärna synka ihop, vilket gör att den tränas. Du blir faktiskt både starkare fysiskt som psykiskt, menar Susan.

Det enda rådet hon kan ge om motivation är att ha fasta rutiner och att säga ja istället för att säga nej.

– Alltså, det händer ingenting om man bara sitter hemma, så är det ju. Och även om jag är 72 år så känner jag att ”det finns ingen ålder”, det där är något vi skapar själva. Jag leder kurser här på Sturebadet för folk som är över 80. Man är inte äldre än man gör sig!

En lätt inställning om man är frisk och har hälsan i behåll, tänker kanske någon. Susan ser det som att hon och hennes kropp är ett team.

– Om jag sköter min kropp varje dag, så ger den mig det jag behöver när jag behöver det.

Återigen rutinerna. Att varje dag ägna sig åt en fysisk aktivitet. Stärka kroppen. Komma ut och röra sig så både kropp och hjärna får sitt.

– Fysisk aktivitet är enfärskvara, det betyder varje dag.  Det behöver inte vara så mycket och så märkvärdigt, men det behöver vara regelbundet, säger hon.

– Jag är ganska bestämd med mig själv. Vi vet ju inte hur gamla vi blir. Men tänk om vi blir 110-120 år… då behöver vi vara starka i kropp och själ.

Vad händer i ditt liv 2019?

– Jag tänker fortsätta att öppna upp, för alla möjligheter. Det händer roliga saker hela tiden om man säger ja till livet och är nyfiken. Nu ska jag öva på mitt pianospel och om fyra år önskar jag kunna spela som Lars Roos… regelbunden träning ger resultat!

Fakta

Susans sex superövningar

  • Armarna – Stå med händerna lutad mot en vägg. Håll kroppen rak. Böj och sträck armarna. Ju längre från väggen desto bättre.
  • Magen – Ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Låt magmusklerna lyfta och sänk överkroppen.
  • Benen – Ligg på sidan och stöd huvudet i handen. Lyft och sänk benet.
  • Ryggen – Ligg på magen med armarna lätt böjda. Lyft och sänk överkroppen, håll nacken stilla, titta ned och jobba lågt.
  • Knip! – Ligg på rygg med benen i kors. Spänn och knip åt bäckenbottenmuskulaturen. Tänk övningen inåt och uppåt. Gör övningen på tre olika sätt, långsamt, snabbt och bara håll.
  • Promenera – En kraftfull promenad med spänst i stegen genom skog och mark gör att du kommer upp i puls och gör susen för kroppen!
  • Kom ihåg att regelbunden träning ger resultat!