ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Så minskar du din stress med läsning

Läsa för själen.
Läs och må bra, säger forskningen.
Att läsa är inte bara en tillfällig och stimulerande flykt från verkligheten.
Det kan även vara bra för vår psykiska och fysiska hälsa, visar forskning.
ANNONS

Sex minuters sammanhållen läsning per dag kan minska vår stressnivå med 68 procent, enligt en studie vid universitetet i Sussex. Läsningen hjälpte till att rensa tankarna och minska kroppsspänningar hos de som deltog.

I studien testade man olika metoder för att minska folks stress, men läsning var alltså det mest effektiva.

Att lyssna på musik minskade stressen med 61 procent, att dricka en kopp kaffe eller thé med 54 procent och att ta en promenad med 42 procent.

Även att spela tv-spel minskade stressen, med 21 procent, men med ökad hjärtfrekvens som bieffekt.

Redan de gamla grekerna…

Att böcker och läsning är bra får vårt välmående är ingen ny kunskap, utan var vida känt redan i antikens Grekland.

Biblioterapi, även ibland kallat litteraturterapi, är en terapiform där läsning av böcker och samtal kring dessa ligger i fokus. Genom att läsa och analysera böckers innehåll vill man på så sätt öka det fysiska och psykiska välmåendet hos läsaren.

Terapiformen har funnits sedan över 100 år och är vanlig i Nordamerika och ute i Europa, men i Sverige är det först på senare år som den fått fäste på riktigt. Idag finns särskilda utbildningar inom biblioterapi, bland annat på Ersta Sköndals högskola.

Bättre på att analysera

Att böcker kan väcka känslor och skaka om oss vet alla som läst en riktigt fängslande bok.

– En bok måste vara som en yxa för det frusna havet inom oss, skrev till exempel den 21-årige Franz Kafka till vännen Oskar Pollak för över 100 år sedan.

ANNONS

Genom att läsa böcker och analysera dem blir vi även bättre på att analysera andra problem omkring oss, vi ökar vår analytiska förmåga och får nya perspektiv.

Också igenkänning är en viktig faktor – att känna att vi inte är ensamma om våra tankar och problem.

Boktips inför ledigheten

Tatueraren i Auschwitz, Heather Morris (Nona).
Lale Sokolov kommer till Auschwitz-Birkenau 1942. Han beordras att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få ”leva”, det vill säga arbeta sig till döds i stället för att gasas ihjäl. En dag står en ung kvinna framför honom, Gita. Han blir blixtförälskad och bestämmer sig för att de bägge ska överleva.
Vi kom över havet, Julie Otsuka (Albert Bonniers förlag).
En rörande skildring av de individuella livsöden som de japanska kvinnor som kom till Kalifornien som postorderbrudar på 1920-talet upplevde. Från den mödosamma båtresan fram till den dag i december 1941 då de tillsammans med sina familjer pekas ut som förrädare.
Gustav Vasa – En furste bland furstar, Olle Larsson (Historiska Media).
Med högt tempo tas vi med på en spännande färd i 1500-talets Sverige. Som en röd tråd genom boken löper Gustav Vasas ständiga strävan efter att stärka sin legitimitet. Han var en uppkomling som störtat en krönt konung från tronen. Det gällde därför att visa att han var en furste bland furstar.