ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Träna gratis där du bor – och när du vill

Sara Franzén Shilwan.
Sara Franzén Shilwan visar hur ett utegym funkar.
Under de senaste åren har Stockholm fått fler utegym. Byggda i stål eller trä, ofta i en park eller vid ett gångstråk, är de tänkta att erbjuda stadens invånare en möjlighet att träna gratis – utomhus. Men hur funkar det egentligen?
ANNONS

För dig som aldrig tidigare tränat på ett utegym – eller på ett gym överhuvudtaget – kan det kännas obekvämt att våga prova. Men det finns instruktioner på plats.

– Bredvid varje gymmaskin finns beskrivningar och exempel på övningar att göra. Maskinerna har oftast två olika viktnivåer beroende på hur stark man är, och i övrigt är det bara att testa sig fram. Många kombinerar den här träningen med en joggingtur eller promenad, säger Sara Franzén Shilwan på Idrottsförvaltningen.

Alla ska ha möjlighet att träna

Tanken är att ge alla stockholmare en möjlighet att träna, oavsett om de har råd med gymkort eller inte. Anläggningarna är öppna dygnet runt och finns runtom i staden.

– Vissa är gjorda av stockar och har vikter på stockarna, andra är byggda av metallstänger. Även om materialet kan variera så går det för det mesta att träna hela kroppen på plats.

Allsidig träning på utegymmet

Många av maskinerna kombinerar flera muskelgrupper i en och samma övning, förklarar Sara.

– Tycker man att det är för tungt även med den lättare vikten så är marken i området oftast gjord av ett mjukt material för att man ska kunna köra kroppsegna övningar som till exempel armhävningar eller situps. Vissa har även med sig egna gummiband eller andra träningsredskap.

För att känna dig tryggare de första gångerna kan det vara smart att gå tillsammans med en kompis, och försöka undvika rusningstiderna.

– Precis som på ett vanligt gym är det mest folk på kvällar och helger. Har man möjlighet att komma på förmiddagen eller mitt på dagen finns en god chans att få vara lite mer ifred. Jag tycker verkligen att alla som blir nyfikna ska våga prova!

ANNONS
Tips

Övningarna du kan göra var som helst

Oavsett om du tar dig till ett utegym eller inte finns det gott om övningar du kan göra varsomhelst – på tomten eller innergården, kanske? Här är några enkla men effektiva övningar som inte kräver några redskap eller tillbehör.

Squats/knäböj

Det här är en klassisk övning som sätter igång blodcirkulationen och bränner lite i benen. Stå med fötterna höftbrett isär och rak rygg. Böj knäna som om du skulle sätta dig på en stol och res dig därefter igen.

Höftlyft

Ligg på rygg med böjda knän och fötterna i golvet, ganska nära rumpan. Lyft upp höften mot taket och spänn rumpan när du är i det högsta läget. Sänk ner och upprepa.

Armhävningar

Varför göra det krångligt i onödan? Klassiska armhävningar kommer man långt på. Gör dem på knä eller på tå beroende på dagsform och styrka. Utmana gärna dig själv, du kommer snabbt att bli starkare.

Burpees

Hoppa ner i en armhävning, hoppa in med fötterna mot armarna och gör därefter ett upphopp. Ifall du inte klarar att hoppa i början går det lika bra att kliva in i de olika lägena. Repetera!

Utfall

Stå upprätt. Kliv fram med ena foten och böj båda benen med rak rygg. Kliv tillbaka och upprepa med samma fot. Efter några gånger byter du till den andra foten och gör samma sak. Håll i två tunga böcker eller stenar om du vill utmana dig själv.

Larven

Stå upprätt. Klättra med händerna på golvet till en stående planka och sedan tillbaka till stående. Avsluta med att lyfta upp armarna mot taket och upprepa.