Temaredaktör Max Lind max.lind@mitti.se 08-550 550 92

Hur ser bilismen ut i Stockholm år 2028?

Kungens Kurva i framtiden.
Så här ska trafikplats Kungens kurva se ut när Förbifart Stockholm är klar.
Om tio år kommer elfordon vara i majoritet i Stockholm och det kommer att finnas stora bilfria områden i stan. Förbifart Stockholm är i drift vilket avlastar Essingeleden. Här ger tre experter sin bild av bilismen i Stockholm år 2028.

Mattias Bergman

Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden:

– Jag ser tre stora kommande förändringstrender inom fordonsindustrin. Vi går mot hållbarare drivmedel, inte minst genom elektrifiering som inom några år verkligen kommer att ta fart i Stockholmsområdet. Det kommer att behövas mycket mer laddningspunkter inom tullarna.

Den kanske största förändringen sker genom delningsekonomin.

Mattias Bergman

– Jag ser också att stockholmarna kommer att använda mer av uppkopplade automatiserade fordon vilket genererar säkrare trafik. Vi kommer att ha helt förarlösa fordon i drift, men inom begränsade områden.

– Den kanske största förändringen sker genom delningsekonomin. Flera nya affärsmodeller som matchar fordon med kunder leder till fler nya möjligheter till transporter än vad som finns i dag.

Eva Sunnerstedt, chef för Miljöbilar i Stockholm.

Eva Sunnerstedt, chef för Miljöbilar i Stockholm.

Eva Sunnerstedt, chef för Miljöbilar i Stockholm, en verksamhet inom stadens miljöförvaltning:

– Jag tror att stockholmarna reser mer miljösmart år 2028. Bilismen har minskat trots att fler personer bor här. Det finns stora bilfria områden i staden. Kollektivtrafiken inkluderar även cyklar, lastcyklar, sparkcyklar, linbanor, elfärjor och medlemskap i bilpooler med mera.

De fordon som används är till övervägande del elfordon.

Eva Sunnerstedt

– Varudistributionen sker smartare med samordning, nattleveranser och även båtar utnyttjas. De fordon som används är till övervägande del elfordon. Biogas, vätgas och andra biodrivmedel används också.

– Självkörande fordon finns och används i exempelvis kollektivtrafik och varudistribution och är något alla är bekanta med. Virtuella möten är standard och förstahandsvalet när så är möjligt.

Höga trängselskatter och boendeparkeringsavgifter har slagit hårt mot de med lägst inkomster.

Carl Zeidlitz

Carl Zeilitz, Motormännens Riksförbund.

Carl Zeilitz, Motormännens Riksförbund.

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund:

– Befolkningsökningen har gett något fler bilar än i dag, men de kommer inte ha ökat i samma takt som befolkningen.

– Nya fordonsskatter har drivit mot mindre och energisnålare bilar. Många nyare bilar är eldrivna, därför är luftkvaliteten ännu bättre än i dag. Alla nyare bilar har autobroms, som ger färre trafikolyckor.

– Förbifart Stockholm har öppnats och Essingeleden avlastats. Arbetet med Östlig förbindelse är i slutskedet. När den öppnat kommer trafiken i innerstan och över Centralbron minska. På Södra länken och Essingeleden kan det då flyta ännu bättre.

– Höga trängselskatter och boendeparkeringsavgifter har slagit hårt mot de med lägst inkomster, tyvärr har det bidragit till ökad segregation och att det är bara mer välbeställda som har råd att ha bil i innerstan och närförorter.