ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Forskaren: ”Trafiken är ingen naturkraft”

Alexander Ståhle.
Alexander Ståhle.
Kökaos och trafik­infarkt har blivit vardag för stockholmarna. Men att bygga fler gator är ingen framkomlig väg, menar forskaren Alexander Ståhle.
– Nya vägar generar mer trafik, säger han.
ANNONS

Långa köer både morgon och eftermiddag in och ut genom stan. Och så ska man sen leta parkeringsplats. Nej, det är ingen fröjd att köra bil i Stockholm idag, och frågan är hur det ska bli i ett Stockholm som växer. Har bilen en plats i framtidens stad?

Jo, bilen kommer att finnas kvar, men få en delvis förändrad roll, menar stadsforskaren och stadsplaneraren Alexander Ståhle. Han är även doktor i stadsbyggnad på KTH och VD för arkitektkontoret Spacescape, och har skrivit flera böcker om framtidens städer.

– Jag tror att antalet bilar minskar, men att biltrafiken ökar. De bilar som finns kommer att vara igång mer, säger han.

Inga privata bilar framöver

Den ökande e-handeln kommer innebära ett högre tryck på transporter då allt ska bli hemkört, och framöver kommer vi säkerligen se mer av självkörande bilar som kan transportera oss människor.

Men det privata ägandet av bilar tror han det blir svårt att motivera framöver.

– Om vi ser långt fram i framtiden är det inte säkert att alla äger en egen bil. Där är trafikforskarna överens om att vi inte kan bygga trafiknät utifrån personfordon, utan att vi måste ha kapacitetsstark kollektivtrafik och cykeltrafik.

”Där finns ingen gatuparkering”

Stockholm har mycket att lära av andra städer i världen som kommit längre i den moderna stadsplaneringen, menar han.

– I världens största stad Tokyo är det 12 % av resorna som sker med bil. Där finns ingen gatuparkering. Där går man och åker kollektivt, säger han.

Han jämför Tokyo med Houston i Texas där 90 % av alla resor sker med bil.

ANNONS

– I Singapore inför man nu trängselavgifter, inte tullar, där du betalar utifrån var du åker. Du betalar för de vägsträckor du åker där det är kö, vilket gör att du kan prissätta bort alla köer. Det gör att man kanske ställer bilen eller åker en annan tid, fortsätter han.

”Bilarna försvann!”

Att det går att styra om våra vanemönster finns lokala exempel på.

– När Klarabergsgatan stängdes trodde man att det skulle bli mer trafik på Mäster Samuelsgatan, men det blev inte så. Bilarna försvann!

Att bygga bort trafik och trängsel med mer vägar funkar inte, menar han.

– Bygger du nya vägar så kör fler. Nya vägar generar mer trafik. Se på Förbifarten och Essingeleden, efter några år är det mer trängsel. Det här kallas för inducerad efterfrågan.

Ska vi bli Tokyo eller Houston?

Alexander Ståhle tror att en annan prissättning på parkeringar och vägar, där pengarna som kommer in går till kollektivtrafik och cykelbanor istället, skulle göra att fler ställde om.

– Kan man lösa det i världens största stad Tokyo kan man lösa det även här.

– Trafiken är ingen naturkraft. Vi kan bestämma om vi vill bli Tokyo eller Houston.

Tror du på en bilfri innerstad framöver?

– Processen att trycka ut bilen ur innerstan pågår, men hur fort det går vet vi inte, säger han.

– Sen man stängde av Skeppsbron för trafik har kaféer och restauranger verkligen blomstrat. Folklivet flödar och alla är typ nöjda. Jag är inte säker på att man släpper på trafiken igen när man ser hur trevligt det blev.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.