Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Så funkar det att bo i lägenhet och ha elbil

Laddplats på Strandvägen.
Laddplats på Strandvägen.
Allt fler stockholmare väljer en laddbar bil.
Men hur lätt eller svårt är det att ladda den om man bor i en lägenhet?

Idag finns drygt 41 000 laddbara bilar i länet och efterfrågan på elbilar och elhybrider visar inga tecken på att mattas av. Men den ökade populariteten ställer också större krav på att kunna ladda bilen på ett smidigt sätt.

Husägare kan relativt enkelt lösa laddningen men bor du i lägenhet är möjligheten att ”hemmaladda” mer begränsad.

Att hyra en egen parkeringsplats med laddmöjlighet är ju det självklara förstahandsvalet men inte ett realistiskt alternativ för alla då både efterfrågan på och kostnaden för att hyra en p-plats i Stockholmsområdet är hög och kötiderna bitvis långa.

Vissa har kanske turen att kunna ladda bilen på jobbet, i annat fall återstår att ladda ”på gatan”. Som ett led i att locka fler bilister i Stockholm att välja en laddbar bil storsatsar Stockholms stad de närmaste åren på att bygga ut nätet av publika laddplatser i kommunen.

– Vi satsar på både publika laddplatser i kommunägda Stockholm Parkerings garage och publika laddgator där staden sluter nyttjandeavtal med privata aktörer som på egen bekostnad installerar och driver laddstolparna. Idag har Stockholm drygt 1 200 publika laddpunkter i garage och 100 laddpunkter på gatan. Vi har mer än dubblerat gatuladdningen innan årets slut, förklarar Eva Sunnerstedt på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

I årets budget finns beslutat att Stockholm ska ha 4000 publika laddpunkter år 2022, de flesta för normalladdning.

– Cirka hälften kommer att finnas i p-garage och hälften på gatan där placeringen blandas mellan inner- och ytterstad. Vi försöker nu öka utbyggnadstakten på gatan så vi når målet.

Hon medger att stadens satsning på publik laddinfrastruktur inte kommer att lösa behovet för alla elbilsägare som bor i lägenhet. Snarare ska man se den som ett komplement.

– Av utrymmes- och kostnadsskäl kan vi inte bygga hur många publika laddplatser som helst. En laddplats på gatan är öppen för alla elbilar och går inte att reservera för endast en specifik elbil. Enligt vår utvärdering tenderar privatpersoner att främst ladda bilen över natten. Den attraktivaste lösningen ur det perspektivet är att förfoga över en egen garage- eller p-plats med laddmöjlighet. Därför samarbetar vi och länets övriga kommuner via projektet fixa­laddplats.se med att sprida information till och arrangera seminarier för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar i länet för att uppmuntra dessa till att installera laddpunkter vid sina fastigheter.

Fakta

Så får du bidrag

Via Naturvårdsverket kan både privatpersoner och organisationer söka bidrag för att installera laddpunkter.

Ladda-hemma-bidrag

Privatpersoner kan söka det så kallade ladda-hemma-stödet för hälften av kostnaderna för laddstationen, material och arbetskostnad, som mest 10 000 kronor per fastighet.

BRF:er och företag

Bidraget, även här 50 procent av kostnaden och max 15 000 kronor, kan ges till exempelvis laddningsstationer som installeras för en bostadsrättsförenings medlemmar, på ett företags personalparkering eller för företagsfordon.

Mer info finns på Naturvårdsverket.se

Källa: Naturvårdsverket