ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Inga genvägar när det gäller vinterdäck

Det kan vara dina vinterdäck som avgör om du hinner bromsa i tid eller har möjlighet att reda ut en sladd på vägen.
Det kan vara dina vinterdäck som avgör om du hinner bromsa i tid eller har möjlighet att reda ut en sladd på vägen.
Mitt i har pratat med ett däckproffs som vet vad som gäller i valet av vinterdäck. Den gamla devisen att "man får vad man betalar för" verkar alltjämt gälla.
ANNONS

Enligt experterna kan ett bra vinterdäck i bra skick anpassat för vårt nordiska klimat vara avgörande för både din och omgivningens säkerhet om det oväntade inträffar.

– Börja med de fyra handflatorna som har kontakt med vägen, alltså däcken, när du ska tänka körsäkerhet i vinter. I slutändan kan det vara vinterdäcken som ser till att du hinner stanna i tid eller har möjlighet att reda ut en sladd innan olyckan är ett faktum. Och vid det laget är det försent att ångra att man köpte budgetdäck, förklarar Daniel Rosenblom på Bandhagens Däck i södra Stockholm.

Daniel Rosenblom.

Daniel Rosenblom.

Gummi en färskvara

Vad är då hemligheten med att välja ett bra vinterdäck som även bibehåller sina goda vinteregenskaper över tid? Daniel berättar att gummit i vinterdäck är en färskvara och att dess mjukegenskaper är centrala för att det ska fungera som det var tänkt.

– Det som ger ett vinterdäck dess grepp på snö är att däckets lameller binder snön. Själva ytan på däcket är rätt hal men i och med att lamellerna binder snö så uppstår friktion när snö möter snö. Det kan du känna själv om du gnuggar två snöbollar mot varandra, det är rätt strävt, säger Daniel.

– Omvänt så förlorar lamellerna med tiden förmågan att binda snö i takt med att däcket slits och gummit torkar ut av ålder, vilket gör att greppet i däcket försämras markant, fortsätter han.

”Får vad du betalar för”

Till skillnad mot sommardäck är vinterdäck för nordiska förhållanden en nischad marknad som långt ifrån alla däcktillverkare behärskar eller prioriterar. Därför menar Daniel att det är viktigt att man inte köper första bästa vinterdäck bara för att det är billigt eftersom spannet i prestanda och egenskaper mellan de bästa och sämsta vinterdäcken är stort.

– Det finns generellt inte några genvägar när det gäller vinterdäck. Du får vad du betalar för, det visar vilket däcktest som helst. Du måste inte nödvändigtvis köpa det dyraste vinterdäcket på marknaden. Men att köpa det billigaste är bara dumt. Och farligt, slår han fast.

ANNONS

Däck efter hur du kör

För att lättare kunna ringa in rätt typ av däck och vilka egenskaper som är optimala för just dig, din bil och din körning råder Daniel att börja med en behovsanalys.

– Jag skulle säga att behovsanalysen inför köp av vinterdäck faktiskt är ännu viktigare än för sommardäck eftersom väderlek och väglag har större skiftningar än på sommaren och därmed påverkar både bilen och din körning mer. Du ska köpa det du behöver, varken mer eller mindre. Är du osäker eller inte orkar läsa på om däck eller däcktester, fråga din däckhandlare.


Dubbat eller inte?

En central fråga man behöver ställa sig om man bor och kör bil i Stockholms­området är om man verkligen behöver ha dubbdäck på bilen? Eller räcker det med dubbfritt?

Utvecklingen när det gäller dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck, har gått snabbt framåt de senaste åren. Den enda egentliga prestandaskillnaden mellan friktions- och dubbdäck idag är dubbdäckets bättre grepp på is. Trots detta är fördelningen mellan dubbade och friktionsdäck fortfarande med förkrossande majoritet i dubbdäckets favör, enligt Daniel Rosenblom på Bandhagens Däck.

– Ja, flertalet bilister är traditionalister när det kommer till ”dubbat eller inte dubbat”-debatten. Jag säljer fortfarande 60-65 procent dubbdäck och 35-40 procent friktionsdäck.

Daniel menar att de flesta Stockholmsbilister skulle kunna klara sig med friktionsdäck på bilen och han anser att det borde gå att få ner dubbdäcksanvändandet i Stockholmsområdet till cirka 20 procent.

För egen del försöker han få sina kunder att öppna ögonen för det faktum att friktionsdäckens egenskaper numera är fullt i klass med dubbdäckens bortsett från greppet på is.

– Jag försöker att diskutera frågan om vinterdäck med mina kunder och fråga dem om de verkligen behöver dubbade däck i den miljö som bilen huvudsakligen rullar i vintertid. Om jag tror att kunden skulle bli nöjd utifrån dennes behov och körmönster så rekommenderar jag friktionsdäck.

Fakta

Behöver jag dubbdäck?

Ställ dig själv följande kontrollfrågor när du ska köpa vinterdäck:

  • Behöver jag verkligen dubbdäck om jag kör och vistas större delen av vinterhalvåret i Stockholmsområdet?
  • Hur ser väderlek, klimat och väglag generellt ut där jag kör?
  • Kan jag klara mig på friktionsdäck eller behöver jag dubb om jag bara åker till fjällen en gång per vinter?