ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Så kör du säkert i halkan

Tänk på att bromssträckan förlängs avsevärt på halt underlag.
Tänk på att bromssträckan förlängs avsevärt på halt underlag.
För många av Stockholms bilister kan början av vintersäsongen vara en skräckblandad upplevelse. Mitt i har pratat med en expert om hur man kör säkert i halkan och undviker de vanliga förarmisstagen.
ANNONS

–Stockholmsbilisterna har en viss startsträcka när det gäller att anpassa sig till vinterkörning, säger Henrik Meischner som driver HEMA Trafikskola på Lidingö.

Vårt agerande bakom ratten i början av vintersäsongen beskriver han som både avvaktande och något dumdristigt.

– Första kontakten med snön och halkan ser likadan ut för de med körkort som för mina körskoleelever. Vid första rejäla snöfallet är kaoset ett faktum, oavsett vilken månad det sker. Senare under säsongen tar man liknande snöfall med mer ro och agerar med större säkerhet.

Henrik Meischner. Foto: Privat

Henrik Meischner. Foto: Privat

Självinsikt är en mycket bra egenskap vid bilkörning, inte minst vintertid, men enligt Henrik är det en bristvara hos många bilister.

– Ett vanligt beteende är att man börjar försiktigt men efter en stund i sin bekväma, stabila och varma bil där framfarten känns så odramatisk är det lätt att man förtränger eller helt glömmer av att det råder vinterväglag och successivt ökar man farten utan att märka det.

Inget kan uppväga dåligt omdöme

En annan riskfaktor är en allmänt bristande respekt för vinterväglag i kombination med överdriven tilltro till den moderna bilen och dess säkerhetssystem. Rätt hanterade och använda är förarassistanssystemen i moderna bilar en riktig tillgång, menar Henrik, men att de inte kan uppväga dåligt omdöme och vårdslös körning.

– Tyvärr verkar många bilister tro att deras nya bil med avancerade förarsystem, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, testvinnande vinterdäck med mera gör dem osårbara. Man utnyttjar istället den extra säkerheten till att köra snabbare vilket bara förvärrar konsekvenserna om olyckan skulle vara framme.

ANNONS

Bromssträckan förlängs avsevärt

Just det beteendet ser Henrik som ett bevis för att vi inte tänker ett steg längre när det gäller vår egen körning. Exempelvis nämner han att vi vet att bromssträckan förlängs avsevärt på halt underlag oavsett biltyp, däck eller annan säkerhetsutrustning, men att vi inte agerar därefter.

– Trots att det är rätt uppenbart att det inte går att ligga lika nära framförvarande bil på vinterväglag som på torrt så anpassar de flesta bilister varken hastighet eller avstånd.

”Ingen stress!”

Henriks främsta tips vid vinterkörning är därför att inte tappa respekten för körningen när det blir halt.

– Vinterväglag kräver helt enkelt mer aktiv körning än på sommaren. Underlag, väderlek och lufttemperatur kan växla snabbt medan du kör, även i tätortsområden. Håll avståndet, anpassa hastigheten och kör ”med insidan”. Planera körningen, bromsa lite tidigare och framför allt, ingen som helst stress!


Utveckla din bilkörning.

Bli en säkrare förare på hal is

Få av oss övar på vår förmåga att köra i halka efter att vi tagit körkort. Men en förarutbildning på vinterväglag är ett utmärkt sätt att under kontrollerade former testa bilens gränser och dina egna färdigheter.

Lasse Lindeberg driver ALLI Förarutveckling och med över 20 års erfarenhet av förarutbildningar vet han att färdigheterna bakom ratten är en färskvara, i synnerhet bilkörning på vinterväglag.

– Det är komplext. Friktionen är låg och bilen beter sig annorlunda än på torrt sommarväglag. Det gör många osäkra och lite rädda eftersom man nästan aldrig tränar på hur bilen beter sig när det är halt.

Uppgradera dina färdigheter

Det är just här en förarutbildning kommer väl till pass, menar Lasse. Den vänder osäkerheten och rädslan bakom ratten till förståelse, kunskap och säkerhet.

– Se det som att du uppgraderar dina färdigheter som bilförare. Samtidigt är det otroligt kul!

Syftet med utbildningen är enligt Lasse att förstå och lära sig hur bilen fungerar på vinterväglag.

– Vi vill i så stor utsträckning som möjligt vill träna på de vanliga körförhållanden som uppstår i trafiken och därför använder vi personbilar med standarddubbdäck.

Lars Lindeberg. Foto: Privat

Lars Lindeberg. Foto: Privat

Vinterkörningskurserna sker i Luleå med fyrhjulsdrivna BMW-bilar och omfattar en rad teoretiska och praktiska moment, exempelvis att förstå och öva på skillnaden mellan över- och understyrning, lära sig bromsa och utföra en undanmanöver på rätt sätt, slalomkörning med bilens antisladdsystem i- och urkopplat samt att köra med kontrollerad sladd, s å kallad drifting.

– Målet är att du ska förstå var gränsen går, hur bilen reagerar när gränsen överskrids och inte bli rädd när bilen tappar greppet och börjar sladda utan fortsätta att köra bilen till dess att du kan stanna eller reda ut situationen.

Många aha-upplevelser

Att utbildningen är relevant märker Lasse på kursdeltagarna, reaktionerna är mycket positiva och aha-upplevelserna många. Att förstå hur bilen reagerar på underlag med dåligt sidogrepp eller hur hårt det går att bromsa tycker många är otroligt värdefullt, liksom insikten om hur bra en modern bil med alla dess säkerhetssystem faktiskt är.

– Att prata om bilens säkerhetssystem och dess funktioner ger en större förståelse för hur man som förare ska jobba med systemen för ökad säkerhet.