Temaredaktör Max Lind max.lind@mitti.se 08-550 550 92

Så kan du spara pengar på bilservicen

Carl-Erik Stjernvall är hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
Carl-Erik Stjernvall är hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
En bil som rullar mil efter mil slits på flera olika sätt. Beroende på om du kör mycket eller lite mindre behöver bilen olika typer av service.
– Det finns vissa tumregler att tänka på vid service av bilen, menar Carl-Erik Stjernvall på Motormännens Riksförbund.

Bilar är precis som människor, individuella, och varje märke och modell har sitt eget serviceintervall. Det är biltillverkaren som bestämmer när och hur ofta din bil bör servas för att hålla i kvalitet så länge som möjligt.

– Det går inte att säga att det finns en gräns som gäller alla. Man måste titta i bilens servicebok, inte instruktionsbok, den som verkstaden sätter sina stämplar i, säger Carl-Erik Stjernvall.

Serviceboken kan finnas online

Det är inte alltid en fysisk bok som finns i bilen, utan nuförtiden kan den finnas digitalt som en onlinelösning.

Biltillverkaren sätter en gräns i körsträcka och tid, till exempel var 2000:e mil eller vartannat år.

– En bra tumregel är att hålla sig till det rätta intervallet. Speciellt vad gäller nya bilar, eftersom garantin annars kan förfalla, vilket skulle innebära en värdeminskning. För en köpare finns annars så många andra bilar att en bil som missat service blir mindre attraktiv, säger Carl-Erik Stjernvall.

Serviceboken är därför en värdehandling, både när man säljer och köper, och som man bör ha koll på.

Laga bilen själv – om du kan!

Kan man då serva bilen själv? Ja, om man kan det, men den dagen då man ska sälja är det inte säkert att spekulanter väljer din bil, utan den som har stämplar i boken, menar Carl-Erik Stjernvall.

En annan tumregel är att det förebyggande underhållet är billigare i längden. Antingen att man själv åtgärdar brister eller att man lämnar in bilen.

– Det kan vara en detalj som är lite trasig eller på väg att gå sönder. Då är det bra att åtgärda så det inte blir mer skador, menar Carl-Erik Stjernvall.

Förutom att byta olja och alla filter så brukar det vara att man kontrollerar skicket på hjulupphängning och bromsar.

Laga i tid och spara pengar

Ett vanligt misstag är att man inte byter bromsbelägg, och då kan kan bromsskivorna bli skadade.

– Då måste man byta bägge två, och det är en betydligt dyrare reparation, säger Carl-Erik Stjernvall.

En annan sak är drivaxlar och drivaxeldamasker. Lagar man inte en trasig damask i tid så går hela drivknuten sönder.

– En damask är en liten kostnad, men en helt ny axel är dyrt.

Summa summarum, se till att ha koll på serviceintervallet och ta de små kostnaderna i tid, så ligger du på den säkra sidan

Det kan löna sig att serva bilen utanför stan. Foto: Mostphotos

Serva bilen utanför storstan?

Att serva bilen i tid och inte missa småfel lönar sig i längden. Genom att tänka rätt kring verkstäder kan den som anstränger sig spara en hel del kronor.

Går man till en verkstad har de skyldighet att upplysa om saker som måste åtgärdas, vilket i bästa fall kan leda till att man sparar pengar. Men får man information från verkstaden behöver man inte säga ja på en gång.

– Man kanske vill jämföra priser. Och det handlar ofta om tusenlappar, säger Carl-Erik Stjernvall på Motormännens Riksförbund.

Ska man gradera kostnader är servicen oftast dyrast hos märkesverkstäder som har en märkesauktorisation.

– Sen är det absolut dyrast hos märkesverkstäder i storstäder. Det som påverkar är deras kostnader för lokal och löner. Därför blir notan ofta högre i till exempel Stockholm, säger han.

Kan man inte åka till en mindre stad då?

– Det finns försvinnande få som åker till en annan stad. Men en del resonerar som så att ”vi har ett landställe, så då åker vi och servar bilen där”. Det kan löna sig, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det är alltid klokt att undersöka priserna innan, då det annars kan bli ganska dyrt.

– Går man till en kedja, eller en bilverkstad nere på hörnet, så kan de vara minst lika seriösa och fackmässigheten ska man inte behöva oroa sig för, säger han.

Grundskyddet kring fackmässigheten ligger i konsumenttjänstlagen.

Om en verkstad tar på sig jobbet blir de skyldiga att leverera en fackmässig tjänst, menar Carl-Erik Stjernvall.

– Å andra sidan finns mer eller mindre seriösa aktörer på marknaden. Dolt verkstadsfusk är svårt att upptäcka i efterhand. Verkstaden kan ju ta betalt för något man inte gjort. Då kan det uppstå följdfel som kostar mer att åtgärda.

– Man kan reklamera, men det är egentligen klokast att försöka kolla innan om verkstaden är seriös, slår Carl-Erik Stjernvall fast.