App tipsar om lediga p-platser

– Jag brukar få leta mellan 10 och 45 minuter efter en ledig plats på kvällarna, berättar Filip som bor i Vasastan.
Att parkering är stressmoment i Stockholm visar en undersökning från EasyPark som tillhandahåller en parkeringsapp och samarbetar med Stockholms stad. 58 procent av bilisterna i Stockholm upplever dagligen stress över att leta parkeringsplats, enligt en undersökning från EasyPark som 311 bilister svarade på i somras.
Ständigt sökande
49 procent uppgav att de ibland eller ofta blir försenade till möten på grund av den tid som parkeringen tar. Att bristen på parkeringsplatser är stressande, intygar vasastansbon Filip som dagligen använder sin bil.
– Om jag kommer hem efter klockan 19 på kvällen kan jag behöva köra runt mellan 10 och 45 minuter, säger han.
Tipsar om områden
EasyPark lanserar inom kort tjänsten Find & Pay i stor skala i Stockholm. Den visar bilisten var det finns lediga parkeringsplatser i ett område.
Tjänsten bygger på stora mängder insamlade data och algoritmer och skapar en karta för hur sannolikheten ser ut för lediga parkeringsplatser timme för timme i olika kvarter och kommersiella parkeringsgarage.
30 procent av trafiken i storstäderna är cirkulationstrafik, enligt EasyPark och denna tjänst kan bidra till att minska sådan trafik.
Positiv till idén
Filip i Vasastan använder sig i dag av Google Maps som kan ge indikationer på hur parkeringsläget ser ut i ett område.
– Jag tycker att det låter som en bra ny tjänst. Någon liknande sofistikerad lösning har jag inte sett tidigare, säger han.
Vi ger bilisten guidning gata för gata.
ANNONSMauritz Börjeson
Andra städer på gång
De detaljerade upplysningarna är den nya tjänstens styrka, menar Mauritz Börjeson, affärsutvecklingschef på EasyPark.
– Vår tjänst visar inte bara att det råder generell brist på parkeringsplatser i ett område. Vi ger bilisten guidning gata för gata för var man bäst hittar plats i området. Företaget har investerat cirka 100 miljoner kronor på att utveckla tekniken som efter Stockholm ska lanseras i en rad europeiska storstäder.