ANNONS
Tema-sidorna produceras av Lokaltidningen Mitt i:s kommersiella redaktion, Mitt i Studio. Temaredaktör Love Lind studio@mitti.se 08-550 550 92

Undvik fallgroparna när du leasar din bil

Var tredje bil leasas idag.
Var tredje bil leasas idag.
Att privatleasa bil har snabbt blivit populärt. Från att ha varit en marginell företeelse för tio år sedan är idag var tredje privatregistrerad bil som säljs privatleasad och enligt bedömare är siffran snart 50 procent.
ANNONS

Privatleasing beskrivs som ett enkelt och bekymmersfritt sätt att köra en ny bil. Till skillnad mot att köpa och äga en bil innebär ett leasingavtal att man hyr bilen under en överenskommen period. Leasingtagaren betalar en fast månadsavgift under avtalsperioden och slipper i regel bekymra sig för kostnaderna för underhåll och restvärde.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på konsument­organisationen Riksförbundet M Sverige, menar att många upplever det som fördelaktigt att ha tillgång till en ny bil utan att behöva låsa kapital i form av kontantinsats eller ett lån.

– I de flesta fall är det ju en trygg och enkel finansieringsform även om den oftast inte kommer att bli det billigaste alternativet. I slutändan är det du som avgör om det är värt kostnaden.

Kan låta billigt, men bli dyrt

Carl-Erik Stjernvall anser att man behöver förstå att en ny bil aldrig kommer att bli billig att köpa och driva, oavsett vem som äger den. Kostnaderna för värdeminskning och underhåll kommer du aldrig undan, det finns där och det är du som leasingtagare som betalar för dem.

– En månadskostnad på ”bara” 3 000 kr kan låta billigt men tänk på att det kommer att kosta dig över 100 000 kr under tre år. Gör du en besparing på att köpa eller leasa bilen?

Det faktum att du som leasingtagare inte äger bilen utan hyr den innebär att dina rättigheter och skyldigheter dikteras av innehållet i leasingavtalet. Carl-Erik Stjernvall tipsar därför om att inte ha för bråttom med att skriva på ett leasingavtal.

– Sätt dig in i avtalet i lugn och ro. Ingår exempelvis service, försäkring, vinterdäck mm? Räkna på totalkostnaden.

Svårt säga upp avtal

Det kan vara svårt att säga upp ett leasingavtal i förtid samt att det i de fall det går är kostsamt.

– Titta på hur tillvaron och din privatekonomi kan förändras de närmaste tre åren. I värsta fall, klarar du ekonomiskt att vara bunden vid avtalet?

ANNONS

Att vara dåligt insatt i villkoren den dag man ska lämna tillbaka bilen påverkar också totalekonomin. En del får en kalldusch då det visar sig att de har överskridit körsträckan eller att slitaget på bilen bedöms som större än avtalat.

– Övermil resulterar i regel i ett ganska blygsamt påslag. Då är bedömningen av skicket, det som ofta refereras till som ”normalt slitage”, ett större problem då det är leasing­givaren, den part som har mest att vinna på att hitta fel på bilen, som gör bedömningen.

Dock har branschorganisationen MRF i samarbete med flera leasingbolag tagit fram en folder om privatleasing och som tar upp vad som kan anses vara normalt slitage.

– Det är ett bra styrdokument som flera leasingbolag refererar till i sina avtal och det borde också du kräva om det saknas. Då har ni en gemensam bedömningsgrund att utgå från, avslutar
Carl-Erik Stjernvall.


Avtalskoll

”Se till att du förstår innehållet i avtalet”

Enligt Charlotte Söderlund på Konsumentverket har man som leasingtagare en svagare ställning jämfört med om man hade ägt sin bil. Därför är det viktigt att man som leasingtagare förstår villkoren i det avtal man ingår.

Leasing är en form av hyra och inte ett köp, därför saknas det konsumentskyddande lagstiftning då varken konsumentköpslagen eller konsumenttjänstlagen går att tillämpa. Gå därför igenom villkoren i avtalet noggrant så att du är helt på det klara vad som gäller och hur dina skyldigheter och rättigheter ser ut.

För att underlätta för den som funderar på att privatleasa har upplysningstjänsten Hallå Konsument som samordnas av Konsumentverket tagit fram en checklista för privatleasing av bil.

Checklista

Det här bör du tänka på

  • Undersök marknaden och jämför vad det kostar att leasa bilen mot att köpa den. Kontrollera också vilken utrustning som ingår i grundpriset och jämför hur eventuella tillval påverkar din månadskostnad.
  • När du jämför erbjudanden, kolla även vad som ingår och vad som inte ingår. Service och försäkring är exempel på kostnader som kan ingå i erbjudandet eller tillkomma utöver detta.
  • Undersök vilka möjligheter du har att köpa loss bilen efter leasingperiodens slut.
  • Kolla i avtalet vad som gäller för bilens restvärde, är det fastställt från början eller kan det ändras under leasingperioden.
  • Undersök hur bilen får användas; får den tex användas utomlands, användas av andra förare, finns det en åldersgräns på föraren, får man ha husdjur i bilen osv.
  • Beräkna hur långt du tänkt köra med bilen per år och under hela leasingperioden. Ju längre du kör desto högre avgift. Kör du fler mil än din uppskattade körsträcka blir du debiterad för de extra mil du kört när du lämnar tillbaka bilen. Denna kostnad kan bli väldigt hög.
  • Undersök vad som omfattas av normalt slitage. Allt utöver normalt slitage ska ersättas när bilen lämnas igen. Sköt därför service och åtgärda eventuella skador som uppstår direkt via försäkringen.
  • Om det blir fel på bilen och den inte kan användas under en tid finns risk att du ändå måste betala full månadsavgift.
  • Undersök och fråga hur mycket leasingavgiften kan ändras under löptiden. De flesta avtal tillåter att leasingavgiften ändras.
  • Undersök och fråga på vilket sätt och till vem du ska reklamera eventuella fel på bilen. De flesta avtal begränsar leasinggivarens skyldigheter och konsumentens rättigheter i förhållande till reklamationsregler i konsumentköplagen.