Så vill S bygga om rondellen vid Brommaplan

Socialdemokraterna presenterar i ett vallöfte två förslag för ombyggnad av rondellen vid Brommaplan.

Valdagen är nära och partierna går nu in i slutspurten. Det senaste vallöftet för Bromma står Socialdemokraterna i Stockholms stad för, som kommer med ett konkret förslag på ombyggnad av rondellen vid Brommaplan. De presenterar två förslag.

Det första handlar om att göra om Brommaplan till en traditionell fyrvägskorsning. Det andra förslaget är att utveckla dagens rondellösning.

Förslag nummer ett beräknar Socialdemokraterna kan spara bilpendlare på sträckan minst 30 timmar om året. I det andra förslaget beräknar dem att pendlarna sparar 7,5 timmar om året.

– Att bygga om brommarondellen är högt prioriterat. Både för att förenkla vardagen för de som pendlar men även för de samhällsekonomiska vinsterna det skulle innebära. 30 timmar varje år är tid som kan gå till något bättre än att sitta i bilkö, säger Jan Valeskog (S) stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.

En fråga som engagerar

Trafiken i Bromma är en viktig valfråga. Vänsterpartiet, Centerpartiet, Feministiskt Initiativ och Miljöpartiet har tidigare sagt att det vill lösa problemet med bilköer genom att förbättra och utöka kollektivtrafiken.

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna är däremot inne på samma spår som Socialdemokraterna. L välkomnar förslaget från S och menar att det måste till en klok trafiklösning vid Brommaplan. M vill ta ett helhetsgrepp om trafiken hela vägen från Brommaplan till stan. KD har sagt att en förändring av hela Brommaplan är en nödvändighet.

Sverigedemokraterna å sin sida har uttryckt att de vill undersöka möjligheten att bygga en tunnel under rondellen eller en annan lösning som leder trafiken på fler än ett plan.